Onbegrijpelijke polisvoorwaarden in autoverzekeringen
De teksten van de polisvoorwaarden van bijna alle autoverzekeringen zijn te moeilijk geformuleerd. Hierdoor begrijpt circa zestig procent van de verzekerden niet goed wat hun rechten en plichten zijn, dit stelt de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl. De site onderzocht de polisvoorwaarden van 46 verzekeraars. Slechts drie maatschappijen scoorden qua formulering een voldoende.
In 2001 heeft de Raad van Europa het Europees Referentiekader opgesteld. Hiermee kan het taalniveau van mensen en teksten worden ingedeeld. Deze meetlat onderscheidt zes taalniveaus. Van eenvoudig naar moeilijk: A1, A2, B1, B2, C1 en C2. Ongeveer zestig procent van de Nederlanders begrijpt teksten op taalniveau C1 niet. Op drie maatschappijen na scoren echter alle autoverzekeraars taalniveau C1 of hoger. Dit betekent dat een meerderheid van de verzekerden niet goed begrijpt tegen welke voorwaarden hun auto is verzekerd.
Onderstaande voorbeelden zijn artikelen uit de algemene voorwaarden van een aantal te moeilijk geformuleerde autoverzekeringen:5.2 Niet-nakomingDe verzekering geeft geen dekking indien verzekerde een of meer verplichtingen niet is nagekomen indien en voor zover daardoor de belangen van verzekeraars zijn geschaad. Elk recht op uitkering vervalt indien verzekerde een of meer verplichtingen niet is nagekomen met het opzet verzekeraars te misleiden, tenzij de misleiding het verval van recht niet rechtvaardigt. Artikel 4. Behandeling van een schadegeval4.2.3 OnderverzekeringIndien het verzekerde bedrag lager is dan de oorspronkelijke cataloguswaarde van het motorrijtuig vermeerderd met, mits meeverzekerd, de waarde van de accessoires (voorzover de totale waarde boven de 10% van de oorspronkelijke cataloguswaarde uitkomt), afleveringskosten en verwijderingsbijdrage, zal schadevergoeding plaatsvinden in de verhouding van waarin het verzekerde bedrag staat tot die waarde. Artikel 2.2.8 Averij grosseVerschuldigde bijdrage in averij grosse voorzover die bijdrage betrekking heeft op het motorrijtuig. Deze dekking geldt per gebeurtenis tot maximaal de verzekerde som.Artikel 12. Andere verzekeringVan de verzekering is uitgesloten schade waarvoor, indien deze verzekering niet bestond, aanspraak zou kunnen worden gemaakt op vergoeding van schade op grond van enige andere verzekering of voorziening. In dat geval wordt alleen die schade vergoed die het bedrag van de vergoeding krachtens die andere verzekering of voorziening te boven gaat. Artikel 6 Uitkering 1. Indien de maatschappij ten aanzien van een vordering van een verzekerde een definitief standpunt heeft ingenomen, hetzij door het afwijzen van de vordering, herzij door (een aanbod van) betaling bij wijze van finale afdoening, dan vervalt na een jaar, te rekenen vanaf de dag waarop de verzekerde of zijn gemachtigde van dit standpunt kennis kreeg, ieder recht ten opzichte van de maatschappij ter zake van het schadegeval waarop de vordering was gegrond, tenzij de verzekerde binnen die termijn het standpunt van de maatschappij heeft aangevochten. Uitslag
Vijf verzekeraars maken het erg bont. Zo krijgen de voorwaarden van Neerlandia, VVS, Hema, Erasmus en Noordhollandse een C2. Drie verzekeraars doen het beduidend beter: Ditzo, InShared en Orion Direct. Zij formuleren hun polisvoorwaarden een stuk eenvoudiger. Volgens Texamen op B2-niveau.
Hiermee heeft ‘slechts’ twintig procent van de Nederlanders moeite. Alle drie zijn het verzekeraars die rechtstreeks contact hebben met hun klanten (dus niet via een tussenpersoon). In het geval van Ditzo en InShared gaat het om relatief jonge verzekeraars. Het zijn internetlabels van grote maatschappijen, respectievelijk ASR en Achmea (beide met voorwaarden op taalniveau C1).
Voor de volledige uitslag van het onderzoek en de beoordelingen van de voorwaarden van de verschillende verzekeraars, kunt u terecht op www.verzekeringssite.nl.