Ondanks lagere online prijs naar de winkel voor service en winkelbehoud

offline-kopen-winkels-service-leegstand-780.jpg

Al is hetzelfde product online goedkoper te verkrijgen, bijna 80 procent van ruim 1800 pollrespondenten geeft aan dat zij het soms tóch bij een fysieke winkel kopen. Vooral als de winkel goede service biedt. Al moet het prijsverschil ook weer niet te groot zijn; de een bestelt het dan toch online, de ander probeert af te dingen in de winkel.

Slechts 12 procent van de pollrespondenten zegt voor de beste prijs te gaan, en dus online te kopen als dit voordeliger uitvalt. 8 procent zegt überhaupt geen prijzen online te vergelijken, en dus ook niet te weten of producten daar misschien goedkoper te verkrijgen zijn. Veruit de grootste groep geeft aan weleens bewust meer neer te leggen voor een aankoop bij een fysieke winkel.

Voorlichting en service hebben hun prijs
 

De reden om offline in plaats van online te kopen is voor de grootste groep, 63 procent, een winkel die goede service biedt. 'En garantie', voegen deelnemers daaraan toe. 33 procent gaat voor een 'offline' aankoop als zij een winkel of concept sympathiek vinden. 29 procent kiest voor de 'echte' winkel als zij het product snel nodig hebben. In de toelichting geven veel mensen aan dat ze met hun offline aankopen ook willen voorkomen dat er straks geen winkel meer overblijft.

Prijs, afstand en service afwegen

Dat wil niet zeggen dat deze groep nooit online koopt. Veel mensen geven aan dat het afhangt van het product: 'Waar geen service voor nodig is kan je wel online kopen', laat iemand weten. Anderen geven voorbeelden: 'Bij computerapparatuur is de meerprijs niet groot en de lokale winkel verzorgt installatie zonder kosten te berekenen.' En: 'Bij kleding en schoenen koop ik 't in de winkel, bij huishoudelijke artikelen online.' Meer mensen passen, bekijken of bevoelen hun aankoop graag vooraf aan de koop: 'bij online geeft terugsturen vooral gedoe'. Sommigen bestellen het product na 'onderzoek' als nog online, anderen vinden dat niet kunnen: 'Ik vind het niet oké om je eerst uitgebreid te laten voorlichten in een winkel en vervolgens het product voor minder online te bestellen. Voorlichting en service hebben hun prijs.'

Andere zaken die een rol spelen in de afweging zijn de afstand: 'Soms is online makkelijker omdat niet alle producten op (redelijk) korte afstand verkrijgbaar zijn.' En de manier van betalen. Zo geeft iemand aan alleen online te kopen als dat met betaling achteraf kan. En als je graag met cash betaalt, kom je online niet ver. 

Er zijn ook respondenten die aangeven nooit online te kopen. Omdat ze balen van al die rondrijdende bestelbusjes: 'Niet goed voor het milieu. Ik woon in een straatje met 50 huizen en daar komen elke dag zeker 10 busjes.' Ook de slechte arbeidsomstandigheden van bezorgers worden genoemd. Of, zoals eerder vermeld, omdat mensen winkelleegstand willen voorkomen. En de winkelier om de hoek graag wat meer omzet gunnen.

'Ik gunde het de winkelier'

Ik kocht een kooi van 60 euro in de winkel. Achteraf was hij online maar 30. Ik baalde wel. Maar gunde het de winkelier zeker.

Daartegenover staan weer mensen die juist overtuigd online shoppen: 'Het gemak om thuis een bestelling te ontvangen is groot!' En: 'Ik koop alles, werkelijk alles online! Geen parkeerproblemen, geen files et cetera. En geen last van ondeskundig, onvriendelijk personeel.' Bij veel mensen is het echter vooral het geld dat telt: 'Ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee', en: 'Ik heb een WIA-uitkering en koop het goedkoopste. Ik weet dat het niet goed is voor de fysieke winkel maar mijn portemonnee gaat nu voor.'

Ik vraag de lagere online prijs in de winkel
 

Er zijn ook mensen die het met een winkelier op een akkoordje proberen te gooien: 'Ik probeer de (lagere) online prijs te vragen', laat een respondent weten, onder vermelding dat die 'verder geen informatie of instructie over het artikel wil hebben.' Meer mensen doen dit, en met succes: 'Vaak weten de winkelier ook wel dat het online goedkoper is. Als jij hun er dan op wijst, krijg je het product voor dezelfde prijs. Soms krijg je er ook nog een cadeautje bij.'

Vaker meedoen met de onderzoeken van Radar?
Naast polls werkt Radar ook met online vragenlijsten over consumentenonderwerpen. Bijvoorbeeld om te kijken of een probleem dat wordt afgedaan als 'incident', misschien helemaal geen incident is. Wil jij meedoen? Meld je aan voor het Radar Testpanel. Deelname is altijd gratis.