Onderzoek naar 'digitaal monster'

Afgelopen tijd hebben we veel klachten ontvangen over de digitale overheid. Veel problemen hebben betrekking op de bereikbaarheid van de websites, waardoor wijzigingen niet of verkeerd zijn doorgevoerd. De Nationale Ombudsman heeft aangekondigd deze problemen in kaart te willen brengen door middel van een enquête.

Radar heeft veel klachten ontvangen over digitale overheden, zoals UWV en DigiD. Zo vertelt meneer Notenbaard in de uitzending van maandag dat het hem veel moeite kostte zijn WW uit te zetten, omdat de website van het UWV, Werk.nl, niet werkte. Omdat hij dit hierdoor niet op tijd heeft kunnen doen, heeft hij een boete gekregen van 1800 euro. 'Doordat de website van hen niet werkt, zit ik in de problemen', aldus meneer Notenbaard.

Ook familie Mahabiersing kwam in de problemen door de digitale overheid. Na een verhuizing registreerde de gemeente de familie als 'geëmigreerd', waardoor het aanvragen van een zorgverzekering en kinderbijslag onmogelijk werd.Onderzoek naar 'digitaal monster'

Maandag heeft de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer aangekondigd een groot onderzoek te starten om problemen in kaart te brengen. 'De digitale overheid is een digitaal monster geworden. In veel gevallen gaat het goed, maar als je buiten het normale kader valt, kun je vaak niet normaal contact opnemen. De overheid trekt zich steeds meer terug in een computer.'

Door middel van een enquête wordt onderzocht welke problemen consumenten precies ervaren. Je kunt deze enquête hier invullen.

Bron: TROS Radar