Oneerlijke handelspraktijk van thuisbatterij aanbieder Solaar?
Cold Calling: ongevraagd gebeld worden door een telefonische verkoper. Ondanks een verbod daarop blijven callcenters bellen. Zo ook het belteam van Solaar, een bedrijf dat thuisbatterijen verkoopt. Opmerkelijk: Ze weten je adres, energieleverancier en zelfs dat je zonnepanelen hebt. Er worden gouden bergen beloofd, want je gaat met de bij hen aangeschafte thuisbatterij handelen en je verdient deze daardoor in drie tot vijf jaar terug. Een lening regelen ze er voor je bij, zodat de batterij gefinancierd kan worden. De prijzen van de batterijen bij Solaar gaan alleen flink over de kop.
ACM waarschuwt
De Autoriteit Consument en Markt waarschuwt vandaag: Pas op met de aanbieders van thuisbatterijen via telefonische verkoop of social media. Die waarschuwing komt voor sommigen te laat, want Radar ontvangt de laatste tijd klachten over het bedrijf Solaar.
Duurder dan een gemiddelde batterij
Mensen worden gebeld door twee verschillende bemiddelingsbedrijven: Nederlands Verduurzamingscollectief en Milieubewust. De callcentermensen overvallen je met een belletje waarin een thuisbatterij wordt aangeboden. “Het verhaal was heel overtuigend en de verkoper iet wat agressief”, laat iemand bijvoorbeeld weten. Een ander vertelt: “ik werd gebeld door Milieubewust met het aanbod om mijn energiecontract te verlengen met als extra aanbod een thuisbatterij die gesubsidieerd werd door de overheid”.
De potentiële klanten van Solaar worden ongevraagd gebeld en de telefonische verkopers weten al dat ze mensen bellen met zonnepanelen. "Ik heb gehoord dat ze de gegevens van een energiemaatschappij hebben" vertelt een gedupeerde in de uitzending.
Tijdens het telefoongesprek wordt digitaal een handtekening gevraagd voor de offerte en een borg van 250 euro. De prijen van de thuisbatterijen bij Solaar variëren van 12.000 tot 28.000 euro (getuige de offertes die Radar heeft ingezien).
En dat terwijl Het Warmtefonds onlangs het leenbedrag voor een thuisaccu verlaagde naar 8.500 euro, omdat een gemiddelde batterij zo'n 6.000 tot 8.000 euro kost.
Lening van 10 jaar
Bij datzelfde Warmtefonds werd namens Solaar een lening voor de eerste lichting klanten aangevraagd. Toen het Warmtefonds klachten kreeg van mensen, besloten zij een waarschuwing op hun website te plaatsen.
Het Warmtefonds laat in een reactie aan Radar weten dat “Solaar en Milieubewust leningen hebben aangevraagd ten behoeve van klanten bij Nationaal Warmtefonds, hetgeen Nationaal Warmtefonds onwenselijk vindt.” Ook leningverstrekker Green Loans waarschuwt inmiddels haar tussenpersonen vanwege de werkwijze van Solaar.
De offerte
In de offerte wordt mensen een thuisbatterij aangeboden zonder specificatie van het product. Er zit een machtiging bij die de verkoper de kans geeft om de gebruiker de komende vijf jaar ten alle tijde over te zetten naar andere energieleveranciers. Wat betekent dat je als klant daar geen regie meer over hebt.
De prijzen van de batterijen variëren, maar liggen volgens drie door Radar geraadpleegde installateurs tussen de twee en drie keer zo hoog. “Deze installatie koop je doorgaans voor 7.000 euro inclusief installatie en Solaar rekent daar 18.000 euro voor.”
Na de getekende offerte komt een medewerker van Solaar (de al getekende) offerte toelichten. Radar was getuige van twee van zulke gesprekken. Er wordt gewoonlijk een terugverdientijd van drie tot vier jaar gegeven. “Dan heeft u de batterij al terugverdiend”, zegt de verkoper. Op de vraag of dat een garantie is zegt de verkoper dat Solaar daarvoor aansprakelijk gesteld kan worden. Diverse instanties waarschuwen de afgelopen weken juist dat de terugverdientijd van batterijen ongewis is.
Annuleringskosten van 6.000 euro
“Ik heb na dat gesprek de man gebeld om te annuleren”, vertelt een gedupeerde. De man wees haar er niet op dat ze op de mail moest zetten, waardoor haar bedenktijd volgens Solaar was verlopen. “Ene Thomas belde. Ik kon er voor 6.000 euro onderuit komen, dat heb ik geweigerd, maar ik weet niet hoe het nu verder gaat”.
Ook andere gedupeerden laten Radar weten dat Thomas belde om te 'schikken' voor 6.000 of 7.000 euro.
Reactie Solaar
Solaar laat in een reactie weten dat de verkoopprijzen marktconform zijn: “Wij willen benadrukken dat wij geen hogere prijzen hanteren dan andere marktpartijen”, dat “er alleen kosten in rekening worden gebracht als er al maatwerk is verricht, zoals een technische schouw of de aanschaf van specifieke onderdelen, maar nooit facturen van 6.000 euro voor annuleringen versturen” en dat klanten zelf besluiten welke financierings route ze gebruiken.
Alle drie de punten worden door (oud)klanten weerlegd of in twijfel getrokken in de reportage van Radar. De gehele reactie van Solaar is hier te lezen: