Oninteressante reclamefolders in standaardpakket vormen bron van ergernis
84 procent van de bijna 40.000 ondervraagde testpanelleden ontvangt thuis ongeadresseerde papieren reclamefolders. Velen zijn daaraan gehecht, maar zeker niet aan álle folders: de ongerichtheid is een grote bon van ergernis. Abonnementen worden echter weinig gebruikt. En, zo blijkt ook: invoering van de ja-ja-sticker zou de papierstapel flink drukken.
Het grootste voordeel van folders? Dat is besparen via goede aanbiedingen, zegt 50 procent van de Radar Testpanelleden. En het houdt je op de hoogte van wat er zoal te koop is, zegt 47 procent. 1 op de 5 ziet helemaal geen voordelen aan reclamefolders.
Oninteressante folders grootste bron van ergernis
De grootste ergernis aan reclamefolders is dat je ook folders krijgt waarin je niet geïnteresseerd bent, aldus 52 procent. Ook papierverspilling (39%) en aanbiedingen die niet kloppen (30%) worden genoemd als bron van irritatie. 26 procent vindt dubbele folders vervelend, en 1 op de 5 ergert zich aan geen of te late bezorging.
Hoewel veel mensen zich storen aan de ongerichtheid van een pakket met folders, maakt slechts 2 procent gebruik van een abonnement waarbij je zelf kiest welke folders je thuis ontvangt. Vooral Kiesjefolders is populair, ook Folderkiezer en Spotta worden genoemd. Ruim driekwart van de gebruikers is tevreden over het folderabonnement.Lees ook: Ontvang je ongewenste reclame, of gewenste folders juist niet?
Digitaal folders bekijken
Een kwart van de respondenten geeft aan folders digitaal te bekijken. Handig, want het gaat papierverspilling tegen, noemt 57 procent als voordeel. Je kunt bovendien zelf een folderselectie maken (42%), je bent sneller op de hoogte van aanbiedingen (40%) en je kunt makkelijk zoeken naar specifieke producten (36%).
Nadelen aan digitale folders, die ziet het grootste gedeelte van de gebruikers (38%) niet. Anderen vinden het onhandig dat je er vaak zelf aan moet denken omdat ze niet automatisch op de mat vallen (31%) en ook de techniek kent nadelen: het is vaak lastig scrollen, je moet inzoomen en je hebt niet altijd een goed overzicht op de pagina, zo vindt 30 procent.
Van géén naar ja-ja-sticker? 37% past voor reclame
Bijna driekwart van de respondenten heeft geen reclamesticker op de brievenbus geplakt. Met 15 procent is de nee-ja-sticker het meest populair: géén ongeadresseerd reclamedrukwerk, wél huis-aan-huisbladen. 1 op de 10 heeft de nee-nee-sticker, en 2 procent de ja-ja-sticker, die afgelopen jaar is ingevoerd in Amsterdam. Je krijgt daar geen reclame, tenzij je zo'n sticker plakt.
In totaal is 34 procent van de respondenten voor de invoering van de ja-ja-sticker, 29 procent tegen en 38 heeft er geen mening over. Van iedereen die nu geen sticker heeft, en dus reclame ontvangt, zou 37 procent géén ja-ja-sticker plakken als deze wordt ingevoerd. Hieruit kan worden opgemaakt dat de ja-ja-sticker de hoeveelheid ongeadresseerd reclamedrukwerk flink kan verminderen.
Die sticker op de brievenbus zit er niet voor niets
Hoewel de ja-ja-sticker de hoeveelheid verspreide folders flink omlaag kan brengen, is voor de meesten de reclamesticker, of juist het ontbreken ervan, een bewuste keuze. Slechts 1 procent heeft 'm enkel en alleen omdat 'ie al op de brievenbus zat, en 9 procent zou best een sticker willen, maar heeft deze (nog) niet. Je kunt zo’n sticker overigens gratis afhalen bij je gemeente. Tegen een vergoeding kun je deze ook thuis laten bezorgen via neeneeneeja.nl.
En dan nog de vraag: waarom al die folders? Dat valt wel te verklaren: folderliefhebber of niet; zo’n 80 procent van de mensen die weleens een folder thuis krijgt of digitaal doorbladert, past de inkopen aan op de aanbiedingen in de folders. Dit geldt voor zowel wat er gekocht wordt, als wáár. Daarbij geeft 37 procent aan door aanbiedingen in folders weleens dingen te kopen die achteraf gezien eigenlijk niet nodig waren. Blijkbaar werkt het. Over dit onderzoek
Over dit onderzoek
De vragenlijst over folders stond open tussen 4 en 12 januari 2018. In totaal deden 38.569 mensen mee, allen lid van het Radar Testpanel. De resultaten worden naast deze online publicatie gebruikt in de uitzending van Radar Radio op 13 januari 2018. Lees meer over het Radar Testpanel, of word ook (gratis) lid om jouw mening en ervaring mee te laten tellen.