Online bank bunq neemt veiligheidsmaatregelen na tientallen oplichtingen
Bunq, de online bank, gaat de veiligheid van banktransacties opschroeven. Na druk vanuit Radar, diverse andere media en de Consumentenbond omtrent tientallen fraudegevallen, maakt de bank nu aanpassingen. Een van de voornaamste veiligheidsmaatregelen is het ‘uitgesteld betalen’.
De maatregelen op een rijtje
Vorig jaar waren er in totaal 85 slachtoffers van bankhelpdeskfraude en phishing bij bunq. Daarom komt de bank met meer veiligheidsmaatregelen om klanten te beschermen. Het uitstellen van een betaling terwijl het lijkt dat deze is doorgevoerd, moet daarbij helpen.
Een uitgestelde betaling houdt in dat wanneer je voor het eerst overboekt naar een onbekende rekening, de bank het geld 24 uur vasthoudt. Zo kun je binnen die tijd beslissen of je de betaling toch wilt annuleren.
Het vasthouden van het geld gebeurt ook wanneer je inlogt op een nieuw apparaat, of als de betalingslimiet wordt verhoogd. Als er dan plotseling betalingen komen die boven de oude limiet uitkomen, worden deze uitgesteld.
Ook krijgt de gebruiker een waarschuwing te zien als naam en nummer van een rekening niet overeenkomen. Daarnaast komt bunq met een nieuwe functie om frauduleuze software en malafide websites op te sporen.
Consumentenbond reageert content
De Consumenten zegt tevreden te zijn met de stappen die bunq onderneemt om klanten in de toekomst te beschermen. “Deze maatregelen gaan veel schade voorkomen,” zegt directeur Sandra Molenaar.
"De meeste andere banken voerden enkele jaren geleden al een afkoelperiode van vier uur in als klanten hun overboeklimiet verhogen. Dat leidde aantoonbaar tot minder bankhelpdeskfraude."
Onzekerheid over vergoeding
Het is nog onzeker of gedupeerden van de fraude of phishing hun geld terugkrijgen. Als een bank bij de NVB (Nederlandse Vereniging van Banken) is aangesloten, wordt schade van bankhelpdeskfraude meestal vergoed. Maar bunq is niet bij het NVB aangesloten. De bank hanteert dus veel strengere regels, volgens de Consumentenbond.
Wel geeft Bunq aan dat het eerder gaat kijken of slachtoffers in aanmerking komen voor een schadevergoeding. "We beginnen vanaf nu direct met het vaststellen van een eventuele coulancevergoeding. Alle nog lopende gevallen gaan met terugwerkende kracht mee met dit proces,” schrijft de bank.
De Consumentenbond spreekt de hoop uit dat de bank met een genereuze vergoeding komt voor de gedupeerden.
Slechte bereikbaarheid blijft
De Consumentenbond gaf aan in de afgelopen maand weer veel klachten te ontvangen van klanten over bunq. Ze kunnen na de oplichting op geen enkele manier persoonlijk contact krijgen met de bank. Bunq meldt geen aanpassing te maken in telefonische bereikbaarheid.
"We begrijpen dat bunq een digitale bank is en ook op een digitale wijze communiceert, maar in sommige gevallen moet je gewoon een mens kunnen spreken. Hier is bunq echt de mist ingegaan,” aldus directeur Sandra Molenaar.
"Deze mensen zijn immers niet alleen de dupe van eigen handelen, maar waren ook minder geld kwijtgeraakt als Bunq de beveiliging van meet af aan strenger had ingesteld", sluit ze af.
Klanten die denken slachtoffer te zijn geworden van phishing, kunnen zich wenden tot een noodnummer dat beter bereikbaar is.