Online bestedingen verder opgelopen
Nederlanders hebben in de eerste helft van dit jaar ruim 6,5 miljard euro besteed aan aankopen via internet, een stijging van bijna 6 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor webwinkels.
De onlinemarkt is hiermee goed voor 18 procent van alle bestedingen in Nederland. De aankopen van fysieke producten, zoals kleding, telefoons en speelgoed, lieten een opvallende groei zien in het afgelopen halfjaar van 17 procent.Minder tickets
Aan diensten (tickets voor attracties en evenementen, vlieg- en pakketreizen en verzekeringen) werd juist 3 procent minder besteed. Dat kwam volgens de onderzoekers vooral door een terugloop in de online bestedingen aan nieuw afgesloten verzekeringen.
De brancheorganisatie voorziet dat de aankopen via internet in heel 2014 uitkomt op 13,5 miljard euro, een groei van 6 procent vergeleken met vorig jaar.
Nederland telde in de eerste helft van dit jaar 11,76 miljoen online kopers. Dat betekent dat 85 procent van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder in de afgelopen periode minimaal één online aankoop deed.
Bron: ANP