Online shoppers zien voortaan de winkelnaam in hun bank-app
Mensen die veel online shoppen, zien voortaan bij een groot deel van die aankopen direct de winkelnaam in hun bank-app. Een samenwerking tussen Rabobank en betalingsverwerker Mollie maakt dat mogelijk, maken de twee bedrijven bekend.
Voorheen zagen consumenten na onlinebetalingen met iDeal alleen betalingsverwerkers staan in hun app. Omdat die partijen niet bij iedereen bekend zijn, is het vaak onduidelijk waarvoor een bedrag is afgeschreven. Een duidelijke winkelnaam moet daar verandering in brengen. De bank komt met deze stappen naar aanleiding van Het Meldpunt 'onbegrijpelijke namen op je bankafschrift' van de Consumentenbond. Door de winkelnaam automatisch weer te geven, krijgen consumenten beter inzicht in hun uitgaven.
Rabobank zet eerste stap
Rabobank liet de winkelnamen als eerste bank zien bij transacties die door de bank zelf werden verwerkt. Door de achterliggende technologie beschikbaar te stellen aan Mollie, dat een veel groter marktaandeel heeft, is vanaf nu bij iDeal-betalingen aan meer dan de helft van alle webshops de winkelnaam te zien. Dat gebeurt ook bij betalingen via andere banken dan Rabobank.
Meer transparantie bij online aankopen
Woordvoerder Alexander Zwart van Rabobank benadrukte al dat het een belangrijke eerste stap vooruit is. 'Door direct de winkelnaam te tonen kunnen klanten in de app in een oogopslag zien of de uitgave klopt. Ook voor winkeliers wordt het makkelijker om afboekingen sneller te controleren. Kortom, belangrijk dat dit beter geregeld wordt voor online aankopen. Zo krijgen mensen beter inzicht in hun geldzaken en staat het gemak van online betalen voorop'.
Lees ook: Rabobank zet eerste stap tegen onbegrijpelijke bankafschriften
Bron: ANP