Online winkelen: gemak ten koste van gezelligheid

legewinkelstraat_040417_780.jpg

De dagelijkse boodschappen doen bijna alle 40.000 respondenten van het Radar Testpanel 'offline'; in de winkel, of op de markt. Elektronische apparatuur daarentegen koopt 55 procent (ook) online. Net als hobbyspullen, cadeautjes en kleding. De omslag naar online wordt opgemerkt in het winkelcentrum: daar staan vaker panden leeg, en is het volgens sommigen tegenwoordig minder druk. 'Ongezellig', vinden we dat.

Nederlanders hebben vorig jaar ruim 20 miljard euro online besteed, bleek onlangs. Een stijging van maar liefst 23 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat heeft ongetwijfeld alles te maken met het gemak dat online winkelen brengt. Zoals eenvoudig producten en prijzen vergelijken – door de panelleden het meest genoemd als voordeel. Daarnaast heeft een webshop geen sluitingstijden, en je hoeft er de deur niet voor uit.

Balen van verzendkosten

Nadelen zijn er ook. Op de eerste plek staan verzendkosten, gevolgd door de tijd en het geld dat retourzenden kost. De derde plek wordt gedeeld tussen 3 verschillende nadelen van online winkelen. Ten eerste: passen en uitproberen werkt omslachtig. Ten tweede: onderhoud en garantie zijn niet zomaar een kwestie van even langs de winkel lopen. Ten derde is er de vrees voor oplichting, via bijvoorbeeld namaakwebshops.

'Ik wil zien wat ik koop'

Tot zover de ervaringsdeskundigen. Wie niet of nauwelijks online winkelt, wil vooral graag zien en voelen wat er gekocht wordt. Dit is voor drie kwart een reden om spullen bij de winkel te halen. 40 procent vindt 'offline' winkelen gewoon gezelliger. 35 procent ziet niets in het onhandige passen en uitproberen.

Versturen en retourneren via ophaalservice

Wat zou online winkelen (nog) aantrekkelijker maken? Uit de enquête blijkt dat mensen vooral oren hebben naar een ophaalservice, om pakketten te versturen of retourneren. Bijna twee derde zou hier gebruik van willen maken. Een derde zou het uitzoekwerk graag online doen, om de bestelde spullen bij een ophaalpunt te kunnen uitproberen en afrekenen. 30 procent zou best 'hands free' willen shoppen: wanneer je iets aankoopt, neem je dat niet direct mee, maar haal je dit later af bij een centraal punt, samen met eventuele andere aankopen.

Bezorging per drone?

Andere innovaties, zoals een pakketkluis bij de voordeur of 24-uurs, onbemande pakketkluizen op centrale plekken, daar zit een meerderheid niet op te wachten. En slechts 1 op de 10 respondenten zou gebruikmaken van bezorging per drone, als dat al kon.

Minder druk

Of online winkelen wel aantrekkelijker moet worden gemaakt, is overigens de vraag. De gevolgen ervan vallen mensen op, en de meesten zijn er niet positief over. Zo zegt 42 procent van de respondenten te merken dat het tegenwoordig minder druk is in het winkelcentrum in hun buurt, wat 81 procent als ongezellig bestempelt. Slechts 7 procent zegt minder drukte prettig te vinden.

86 procent merkt op dat er de laatste tijd meer winkelpanden leegstaan. Ook dat wordt voornamelijk gezien als ongezellig (69%). 55 procent vindt het verontrustend, en 46 procent vindt het vervelend, omdat het het aanbod beperkter maakt.

Mengvormen

Off- en online winkelen sluiten elkaar overigens niet uit; een aankoop is vaak het resultaat van beide vormen. Oriënteren doet de grootste groep meestal, of zelfs altijd online. En hoewel winkeliers soms huiverig zijn voor klanten die alleen maar even komen proberen, om vervolgens online naar de goedkoopste aanbieder te zoeken, zegt slechts 9 procent van de panelleden dit regelmatig te doen. De omgekeerde gang van zaken komt vaker voor: 39 procent oriënteert zich online op een aankoop, om deze vervolgens in de (fysieke) winkel aan te schaffen.Over dit onderzoek

De vragenlijst is ingevuld door 40.026 leden van het Radar Testpanel. Het onderzoek vond plaats tussen 9 en 16 maart 2017. De resultaten stonden eerder in het magazine RADAR+, nummer 2 van 2017.


Jouw mening en ervaring telt

Het Radar Testpanel bestaat uit meer dan 100.000 mensen. Zij delen hun mening en ervaring via online vragenlijsten. De resultaten uit deze onderzoeken worden gebruikt in het tv-programma Radar, het magazine RADAR+ en/of voor nieuwsberichten op de website van Radar. Ben je geen Testpanellid, maar wil je dat wel graag worden? Je kunt je gratis aanmelden via deze vragenlijst.


De vragenlijst is ingevuld door 40.026 leden van het Radar Testpanel. Het onderzoek vond plaats tussen 9 en 16 maart 2017. De resultaten stonden eerder in het magazine RADAR+, nummer 2 van 2017.

Het Radar Testpanel bestaat uit meer dan 100.000 mensen. Zij delen hun mening en ervaring via online vragenlijsten. De resultaten uit deze onderzoeken worden gebruikt in het tv-programma Radar, het magazine RADAR+ en/of voor nieuwsberichten op de website van Radar. Ben je geen Testpanellid, maar wil je dat wel graag worden? Je kunt je gratis aanmelden via deze vragenlijst.