Ontevreden klant mondig bij kapper

kapper-poll-uitslag-780.jpg

Polluitslag.

Meer dan de helft (53%) van de pollrespondenten spreekt de kapper erop aan als het resultaat niet naar tevredenheid is. 13% zegt er niks van, en een derde doet dat alleen als het nieuwe kapsel er écht niet uitziet.

462 Testpanelleden deden mee aan de poll. Op Facebook, WhatsApp en Twitter vraagt Radar ook naar ervaringen.

Annemarie (via WhatsApp) is niet tevreden de lengte van haar haar, en gaat terug. 'Ik kan het niet langer knippen', is de reactie. Annemarie: 'Uiteindelijk heeft een andere kapper het tegen betaling gelijk geknipt.' Cornelia (Via WhatsApp) gaat ook terug als ze na twee dagen nog steeds niet aan haar nieuwe haarkleur gewend is. 'Met een nieuwe kleur naar tevredenheid opgelost', laat ze weten via WhatsApp.

'Lastig om aan te geven wat ik wil'

Petra (via Facebook) verlaat de kapper 'bijna altijd' ontevreden. Ze steekt de hand in eigen boezem: 'Dat ligt echt geheel aan mezelf. Ik verwacht iets heel anders dan ik krijg. Ik vind het gewoon lastig om aan te geven wat ik wil. Ik ben één keer terug gegaan omdat het scheef geknipt was. Normaal klaag ik twee dagen tegen manlief en dan is het goed.'

Niet wat je verwacht?

Aangeven wat je wil is inderdaad heel belangrijk, benadrukt kappersorganistie ANKO. Een kappersbehandeling 'blijft maatwerk', aldus een woordvoerder van ANKO.

Als een knip- of verfbeurt anders uitpakt dan jij had verwacht, probeer het dan in ieder geval in eerste instantie met de kapper op te lossen, adviseert ANKO. Kun je nog een keer langskomen? De kosten delen? Of kan de kapper een andere zaak aanraden?

Mocht je er echt niet uitkomen, dan kun je bij salons die aangesloten zijn bij ANKO én de Geschillencommissie een klacht indienen. De Geschillencommissie heeft in enkele haarverzorgingszaken een uitspraak gedaan. Zo moest een kapper schadevergoeding betalen omdat bij ontkleuren een verkeerde behandeling was toegepast, en had een andere kapper gezien de slechte conditie van het haar geen permanent mogen aanbrengen.

Bron: Geschillencommissie / Kappersorganisatie ANKO