background branding

Ontevreden na kappersbezoek: krijg ik mijn geld terug?

csm_kapper.jpg

Misschien is het jou ook weleens overkomen: je bent ontevreden na een bezoek aan de kapper. Er wordt bijvoorbeeld een verkeerde kleurspoeling gebruikt. Waar heb jij als consument dan recht op?

Ontevreden: krijg ik mijn geld terug?

Het kan voorkomen dat je met een ontevreden gevoel de kapsalon verlaat: net niet het model wat je wilde of het is te kort geknipt. Als je niet tevreden bent, kan je zeker je geld terug krijgen. Het is wel verstandig om je ontevredenheid eerst bij de kapper neer te leggen, want misschien komen jullie er samen wel uit. 

Wat als jij en de kapper er niet uitkomen?

Mocht je niet akkoord willen gaan met het voorstel van de kapper, dan kan je naar De Geschillencommissie stappen. In het geval van de kapper stap je dan naar de commissie Uiterlijke Verzorging. Hiervoor is het wel nodig dat de kapper via de brancheorganisatie is aangesloten bij De Geschillencommissie.

Of je een geschil indient omdat er één centimeter te veel is afgeknipt, of omdat er een verkeerde kleurspoeling is gebruikt, maakt in principe niet uit. 

Elke klacht wordt over één kam geschoren

Bij elke klacht is de procedure hetzelfde. “Wij oordelen niet op de aard van de klacht. Elke klacht mag worden ingediend, maar het moet wel gaan over de afspraak tussen kapper en klant. Het is aan de commissie om hier een oordeel over te vellen. Dit doen zij aan de hand van het opgebouwde dossier. Het is aan de klant om dit dossier met alle bewijsstukken op te bouwen”, laat Manon Böllermann weten, communicatieadviseur bij De Geschillencommissie Uiterlijke Verzorging.

Wat als er in je oor wordt geknipt?

In elk bedrijf gebeuren er ongelukken, zo ook in de kapsalon. Hierbij valt te denken aan een knip in het oor of een brandplek op de huid veroorzaakt door een stijltang. Wat dan?

“Een kapper kan zich laten verzekeren tegen letselschade. Dit is onderdeel van de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering,” aldus Jasmijn van Ham, directeur marketing en communicatie bij Schouten Zekerheid, partner van de Algemene Nederlandse Kappers Organisatie. Ook als de kapper letselschade veroorzaakt kan je terecht bij De Geschillencommissie Uiterlijke Verzorging.

Komen er vaak klachten binnen?

Mocht je overwegen om een geschil tegen je kapper te starten, dan ben je niet de enige. “In 2022 zijn er negentien uitspraken gedaan. In dertien gevallen kreeg de klant gelijk. Hoewel een ondernemer ook een geschil kan indienen was het in al deze gevallen de consument die naar ons toe kwam,” aldus Böllermann. Het is wel belangrijk om te vermelden dat deze klachten binnenkwamen bij commissie Uiterlijke Verzorging, het gaat hier dus niet alleen om de kappers.

Wat doet De Geschillencommissie?

Böllermann: “De Geschillencommissie biedt, net zoals de rechtbank, toegang tot het recht. In de meeste gevallen is het bij ons de consument die het geschil indient, maar ook de ondernemer kan zijn geschil bij ons indienen. Zo’n ondernemer moet wel bij ons zijn aangesloten. Dit kan via een brancheorganisatie of rechtstreeks. Door deze aansluiting dienen zij zich te houden aan de uitspraak die wij doen.“ Dus als de kapper lid is van ANKO, de brancheorganisatie in de Nederlandse kappers sector, dan zijn ze automatisch lid van de Geschillencommissie Uiterlijke Verzorging.

De Geschillencommissie is onafhankelijk en onpartijdig. “Wij staan niet een bepaalde partij bij, maar wij geven een onpartijdig oordeel. Een samengestelde commissie doet uitspraak naargelang van de zaak. De commissie bestaat uit twee commissieleden; de een uit het consumentenwezen en de ander uit het ondernemerswezen, en de voorzitter; iemand uit de rechterlijke macht. Zij gaan met elkaar in beraad en doen een uitspraak.

Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief.