Ontvang je ongewenste reclame, of gewenste folders juist níet?

folders-ongewenste-reclame-780.png

Om ongewenste reclame te voorkomen, kun je natuurlijk een nee-nee- of een nee-ja-sticker op je brievenbus plakken. Maar dat helpt niet altijd, blijkt uit onderzoek onder bijna 40.000 leden van het Radar Testpanel. En wat als je juist wél folders wil ontvangen, maar ze worden niet bezorgd?

Nee-sticker maar toch ongeadresseerde reclame?

Een nee-sticker op je brievenbus ('géén ongeadresseerd reclamedrukwerk') is geen garantie dat je daadwerkelijk geen reclame ontvangt. Een kwart van de panelleden ontvangt de ongeadresseerde reclame die de sticker juist tegen moet houden. Maar liefst 53 procent ontvangt post 'aan de bewoners van dit pand' – dat is dus zonder je adres, wat volgens de Stichting Reclame Code net zo goed onder ongeadresseerde post valt. Die hoor je met zo'n sticker niet te krijgen. De ontvanger kan daarom een klacht indienen bij de verspreider en/of de adverteerder. Komt hier niet binnen 4 weken een bevredigend antwoord op? Dan kan je bij de Reclame Code Commissie een klacht indienen.

Dit geldt ook voor onofficieel verspreide flyers die een derde ondanks de nee-sticker ontvangt – al is dit vaak een eenmalig initiatief van een nieuwe ondernemer in de buurt en zal herhaling niet snel voorkomen.

Post 'aan de bewoners van' in combinatie met je adres

47 procent van de mensen met een nee-sticker ontvangt post 'aan de bewoners van' in combinatie met het adres. Van de complete panelgroep (met of zonder sticker) ontvangt zelfs 52 procent ongevraagd geadresseerde folders of magazines. Dit soort post komt van organisaties waar zij (of iemand anders uit het huishouden) klant of lid zijn (geweest). Dit valt allemaal onder geadresseerd reclamedrukwerk, en mag dus ondanks die nee-sticker gewoon in je brievenbus worden gestopt.

Wel kun je ook hier actie tegen ondernemen. Je kunt het bedrijf in kwestie natuurlijk erop aanspreken, maar je kunt je ook (kosteloos) inschrijven bij Postfilter.nl. Deze organisatie kan bedrijven of sectoren blokkeren. Zo kun je aangeven dat je geen interesse hebt in folders van bijvoorbeeld loterijen of auto's. In totaal zijn er 10 sectoren. Bedrijven zijn verplicht hun adressenbestand hierop aan te passen.

Post voor een vorige of overleden bewoner

Onder de geadresseerde post – die een sticker dus niet tegenhoudt – valt ook reclame die geadresseerd is aan de vorige, of inmiddels overleden huisgenoten. Een kwart van alle respondenten heeft hier mee te maken, of te maken gehad. Ruim driekwart heeft er actie op ondernomen. Een kwart met succes, een derde zonder succes en de grootste groep 'met wisselend succes'.

Wat kun je doen? Het beste is om contact op te nemen met de afzender van de post. Blijft succes uit, dan kun je – in het geval van een overleden bewoner – gebruikmaken van het Nationaal Overledenenregister. Alle Nederlandse organisaties die geadresseerde reclamepost versturen moeten hun adressenbestanden op dit register afstemmen. In andere gevallen kun je een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie.

Een derde van de mensen met een nee-sticker ontvangt overigens ook reclame die in de (huis-aan-huis)krant zit ingevouwen. Wil je de krant wel blijven ontvangen, dan kun je hier weinig tegen ondernemen.

Klagen als je géén folders ontvangt?

Omgekeerd gebeurt het ook dat je juist wel folders wil ontvangen. Je hebt dus geen sticker hebt geplakt, of juist een ja-ja-sticker, maar ontvangt toch géén folders. Bij een derde gebeurt dat 'weleens', en nog eens 9 procent ontvangt regelmatig of zelfs bijna nooit folders. En die niet ontvangen folders worden gemist, zegt 89 procent. Daar is echter wel nuance in aan te brengen: lang niet álle folders worden gemist.

Bijna twee derde van degenen die folders ontvangen zou ten minste een gedeelte van het folderpakket niet missen. Bij 68 procent belandt het grootste gedeelte van het pakket soms of zelfs bijna altijd ongelezen in de prullenbak. Voor deze mensen kan een abonnementsvorm interessant zijn. Let op: je moet dan wél een nee-sticker op je brievenbus plakken (of juist géén ja-ja-sticker), want anders krijg je alsnog het volledige pakket, bovenop het voor jou samengestelde pakket.

Weten wat de meest gebruikte folderabonnementen zijn?

Is folders ontvangen een recht?

Een ruim kwart van alle ondervraagden vindt folders ontvangen een recht; in dat geval blijft de verspreidende partij dus in gebreke wanneer je geen folders ontvangt. Je zou dan een klacht in kunnen dienen. Dit is echter niet wettelijk zo. 46 procent van de panelleden die tot hun ontevredenheid (soms) geen folders ontvangen, heeft weleens actie ondernomen, bijvoorbeeld door contact op te nemen met de verspreider. Of er succes wordt geboekt, is nogal wisselend. Sommigen krijgen te horen dat er simpelweg geen bezorger beschikbaar is, of horen helemaal niets op hun klacht. In andere gevallen helpt een melding bij de bezorgende partij wel degelijk: dan blijkt bijvoorbeeld dat de bezorger in kwestie de folders in het bos dumpte.

Meer over niet-bezorgde folders in de uitzending van Radar Radio

Over dit onderzoek

De vragenlijst over folders stond open tussen 4 en 12 januari 2018. In totaal deden 38.569 mensen mee, allen lid van het Radar Testpanel. De resultaten worden naast deze online publicatie gebruikt in de uitzending van Radar Radio op 13 januari 2018. Lees meer over het Radar Testpanel, of wordt ook (gratis) lid om jouw mening en ervaring mee te laten tellen.