Ook SNS, ASN Bank en Regiobank voeren naamcontrole in

naamcontrole-volksbank-23-05-2018-7.jpg

De IBAN-Naam Check wordt per vandaag, 23 mei, ingevoerd in de mobielbankierenapps van SNS, ASN Bank, en Regiobank. Deze functie dient om verkeerde overboekingen en fraude te voorkomen. Wanneer een gebruiker geld overmaakt via de mobiele app controleert de bank of het IBAN-rekeningnummer en de naam van de ontvanger overeenkomen. De app geeft een melding wanneer dit niet het geval is.

Het AVROTROS-programma Opgelicht?! heeft zich al eerder ingezet voor invoering van de naam/rekeningnummer-controle en startte een petitie. Jaap Jongbloed bood eind 2016 de 39.500 opgehaalde handtekeningen aan aan de Tweede Kamer.

Steeds meer banken gebruiken de controlefunctie

De IBAN-Naam Check is vorig jaar ontwikkeld en ingevoerd door Rabobank. Steeds meer banken maken gebruik van de functie. Ook ING heeft laten weten de Rabobank te volgen.

De check zorgt voor ‘financieel bewustere klanten’

'De IBAN-Naam Check is een goed hulpmiddel om te voorkomen dat je per ongeluk een betaling doet aan de verkeerde persoon. Ook is hierdoor de kans kleiner dat mensen worden opgelicht met foute rekeningnummers.’ zegt Tom Timmerman, directievoorzitter van SNS. ‘Door te checken of het opgegeven rekeningnummer wel overeenkomt met de naam zorgen we voor financieel bewustere klanten. En komen we tegemoet aan de grote vraag vanuit de samenleving.'

1300 verkeerde overboekingen per maand

Uit onderzoek van de Nederlandse banken is gebleken dat er maandelijks ongeveer 1300 klanten verkeerde overboekingen melden bij hun bank. Er zijn verschillende stappen ondernomen om het risico hierop te verkleinen. Banken gebruiken bijvoorbeeld geen IBAN-nummers meer van opgeheven bankrekeningen. Bovendien worden klanten geadviseerd om hun adresboeken voor internetbankieren regelmatig te controleren en op te schonen. De IBAN-Naam Check is een aanvulling op deze maatregelen.

Bron: Opgelicht?! / Radar