Op deze manieren wil Booking.com jou misleiden

‘89 procent niet beschikbaar’ of ‘beperkt aanbod voor jouw data’. Zomaar twee meldingen die langs kunnen komen als je via Booking.com een hotel wil boeken. Maar kloppen die wel?
Booking gebruikt allerlei manipulatietechnieken om je over de streep te trekken, bleek maandag opnieuw uit onderzoek van de Consumentenbond. In 2020 werden Booking en concurrent Expedia al op de vingers getikt door de Europese Commissie en nationale toezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Maar Booking gaat er volgens de Consumentenbond dus stug mee door.
Misleidende prijzen
Op welke manier dan? Eén van de trucs waar Booking mensen volgens de Consumentenbond mee misleidt, zijn onvolledige prijzen. Boek je bijvoorbeeld een bepaald hotel in New York, dan kan dat ‘al vanaf 211 euro’. Maar als je gaat boeken, dan blijkt de prijs exclusief 75 euro aan bijkomende kosten. Dat is tegen de regels. Ondertussen heeft Booking je wel zo ver gekregen om naar afrekenen te gaan.
Vertekend beeld van schaarste
Van Nederland tot Nepal: waar je ook zoekt, Booking waarschuwt altijd voor schaarste. De Consumentenbond nam de proef op de som en wilde een kamer boeken in Nunspeet. Booking waarschuwde vervolgens dat 89 procent van de kamers bezet was. Voor welke datum ze ook zochten, het percentage kwam nooit onder de 83 procent.
De Consumentenbond noemt dit misleidend, omdat er altijd wel kamers beschikbaar zijn in Nunspeet. Zo staan er ook woonhuizen en appartementen te huur, die eigenlijk nooit doorlopend te huur worden gezet door particulieren. Met alleen hotels, zou het percentage beschikbaarheid veel hoger liggen.
Meldingen over beperkt aanbod
Ook geeft Booking soms meldingen als ‘beperkt aanbod voor jouw data: twee viersterrenhotels zijn al niet meer beschikbaar op onze site’. Er wordt echter niet gemeld om welke hotels het gaat en in welke straal deze staan. De Consumentenbond vindt dat mensen op deze manier onder druk worden gezet.
Niet alleen Booking gaat volgens de Consumentenbond de mist in. Dochterbedrijf Agoda beweert eveneens dat er minder kamers beschikbaar zijn dan in werkelijkheid het geval is. Verder blijken er aan de laagsteprijsgarantie van Agoda allerlei voorwaarden vast te zitten die niet op de site zijn terug te vinden. En dat 'gratis annuleren' soms helemaal niet gratis is. Ook voorgestelde kortingen blijken niet te kloppen.
Reactie Booking.com
"Het is altijd ons doel om reizigers transparante informatie te bieden die hen helpt bij het beslissingsproces tijdens het plannen en boeken van reizen op ons platform. Dit houdt onder andere in dat we nauwkeurig alle kosten of belastingen tonen die zijn inbegrepen in de totale prijs en moeten worden betaald voor een accommodatie, evenals het geven van informatie over het aantal kamers of accommodatiemogelijkheden die beschikbaar zijn op Booking.com. We streven er altijd naar om te opereren in overeenstemming met de relevante richtlijnen en regelgeving, en zullen blijven samenwerken met de autoriteiten om eventuele openstaande vragen te beantwoorden", aldus een woordvoerder in gesprek met het ANP.