Op vakantie met een elektrische auto? Houd hier rekening mee
Als je met een elektrische auto op vakantie gaat, moet je rekening houden met andere zaken dan wanneer je met een diesel- of benzineauto op pad gaat. Radar zet een aantal tips van de ANWB op een rijtje, zodat je de nodige voorbereidingen kunt treffen.
Minder laadpalen in andere Europese landen
De ANWB meldt dat Nederland de grootste laaddichtheid heeft van Europa, ongeveer 50.000 laadpalen. Omdat in andere Europese landen dus minder laadpalen staan, is het goed om te weten hoe het zit met de laadnetinfrastructuur op weg naar jouw vakantiebestemming. Het aantal laadpalen groeit overigens wel snel, met name in Noordwest-Europa. Maar ook in andere Europese landen.
Op deze kaart vind je een overzicht van oplaadpunten in de Benelux op detailniveau. Je kunt hier eveneens zien of de desbetreffende paal bezet of vrij is en welk type stekkeraansluiting de paal heeft. Soms kun je ook een schatting van de laadkosten zien. Je kunt tevens deze kaarten gebruiken: Nederland Elektrisch, Charge Map, Open Charge map, Oplaadpunten en Plugsurfing.
Lange rit
Als je een bepaalde route wilt uitstippelen, kun je de ANWB Routeplanner gebruiken. Je kunt hier tevens zien hoeveel laadpunten er zijn en waar ze staan op jouw route. Dit is erg handig als je een lange rit maakt.
Snelladen
In heel Europa zijn er ruim 170.000 oplaadpunten. Bij 20.000 van deze palen kun je snelladen. Dit duurt 15 tot 30 minuten. Bekijk dus ook goed of je op de route eventueel kunt snelladen, zodat je de rit daarna snel weer voort kunt zetten.
Laadpas
Er zijn verschillende aanbieders van laadpassen. Sommige aanbieders, waaronder de ANWB, bieden toegang tot alle openbare laadpalen in Nederland. Met de ANWB-laadpas kun je ook bij ongeveer 30.000 laadpunten in Europa terecht.
Check van tevoren hoe het zit met jouw laadpas en of deze ook in het buitenland werkt. Dit hangt namelijk af van de afspraken die je provider heeft gemaakt met buitenlandse aanbieders. TIP: soms moet je gebruik in het buitenland eerst activeren. Controleer dit vóór vertrek.
Actieradius blijft struikelblok
Dirk van den Blink van AutoMotivate (Kenniscentrum Elektrische Mobiliteit) liet eerder al weten dat de actieradius van een elektrische auto het grootste struikelblok voor een vakantie is.
'Die kan behoorlijk verslechteren door de buitentemperatuur. Is het erg koud, dan komt de auto beduidend minder ver. Als het te warm is, kan dat het stroomverbruik ook nadelig beïnvloeden.' Ook bergen en de zwaardere belading verkleinen de actieradius. 'Het is daarom zaak voldoende marge in te bouwen. Rij de accu niet helemaal leeg.'
Bron: ANWB