Oude dieselauto's niet meer welkom in Utrecht

Dieselauto's die ouder zijn dan 15 jaar mogen vanaf 2015 de Utrechtse binnenstad niet meer in. Het verbod geldt vooralsnog niet voor oudere personenauto's die op benzine rijden.

Utrecht is de eerste stad in Nederland die een milieuzone voor personenwagens gaat invoeren.

De luchtkwaliteit in de binnenstad van Utrecht is slecht. De gemeente neemt tal van maatregelen om daar verbetering in te brengen. Vorige maand stemde de gemeenteraad al in met een verbod op vervuilende bestelwagens en vrachtauto's vanaf volgend jaar. Nu is een raadsmeerderheid akkoord gegaan met een verbod op oude auto's die op diesel rijden.

Utrecht gaat een denkbeeldige ring rondom het centrum aanwijzen. Binnen die ring mogen geen vervuilende auto's rijden. De gemeente gaat vastleggen welke auto's precies in de ongewenste milieuklassen vallen. Voor binnenstadbewoners die in een straks verboden auto rijden komt er een regeling om hen te stimuleren een minder vervuilende auto te kopen. Wie toch met een 'verboden auto' in het centrum rijdt, loopt kans op een boete van 200 euro.

GroenLinks en D66 spreken van 'een historisch besluit' en 'een voorbeeld voor de rest van het land.' Volgens D66 veroorzaakt één oude dieselauto net zoveel luchtvervuiling als 25 benzineauto's.Autoclubs niet blij met milieuzone

Verschillende instanties die de belangen van automobilisten behartigen, zijn niet blij met de milieuzone. De ANWB spreekt vrijdag van een slecht besluit dat de Utrechtse gemeenteraad heeft genomen.

De ANWB denkt dat een paar honderd binnenstadbewoners hun auto zullen moeten verkopen, of deze buiten het centrum moeten gaan parkeren. Een betere maatregel voor het verbeteren van de luchtkwaliteit is bijvoorbeeld het inzetten van schoner openbaar vervoer, zoals zero-emissiebussen, aldus de ANWB. De automobilistenclub is wel blij dat de milieuzone niet gaat gelden voor benzineauto's. Dat was aanvankelijk wel de bedoeling.

Automobielclub KNAC zegt bij monde van directeur Peter Staal uit principe tegen milieuzones te zijn. Hij noemt het een overbodige maatregel die niets doet voor de luchtkwaliteit. Bovendien vreest hij een wildgroei aan regelingen als ook andere steden milieuzones gaan instellen. Staal hoopt verder op een verschuiving van partijen in de Utrechtse gemeenteraad bij de komende verkiezingen, waardoor de invoering van een milieuzone mogelijk weer wordt afgeblazen. Gebeurt dat niet, dan zijn juridische stappen niet uitgesloten, aldus de KNAC.

De Stichting Autobelangen, een club die zich eerder inzette voor het behoud van de belastingvrijstelling van 'youngtimers' (auto's van 15 tot 25 jaar), spreekt van een belachelijke zaak. Oudere diesels zijn niet per se viezer dan jongere, zegt Wouter van Embden van de stichting. Hij noemt de leeftijdsgrens van 15 jaar volkomen arbitrair. En bovendien, zo zegt hij, zolang de gemeente zelf de grootste vervuiler is met vervuilende dieselbussen, heeft ze geen recht van spreken.

Bron: ANP