OV-reizigers zijn soms onverwachts geld kwijt door nieuwe incheckmethode

NFC betaling161035879_l.jpg

Sinds februari is het mogelijk om in- en uit te checken met je bankpas. Wat veel mensen niet weten, is dat je ook kan inchecken als je contactloos betalen uit hebt staan. Hierdoor zagen meerdere reizigers in het openbaar vervoer onverwacht geld van hun rekening verdwijnen, meldt NU.nl.

Dit gebeurt wanneer je meerdere pasjes tegelijk bij de paslezer houdt. Gerbrant Corbee van Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, vertelt aan NU.nl dat in dat geval de pas met het sterkste signaal wordt gescand. ‘Daardoor kan het voorkomen dat mensen met de ov-chipkaart inchecken en per ongeluk met een bankpas uitchecken.’ 

Dan heb je zowel met je bankpas als je ov-chipkaart ingecheckt. Dat betekent ook dat als er niet wordt uitgecheckt, het instaptarief van vier of twintig euro van zowel de ov-chipkaart als van je bankrekening is afgeschreven.

Contactloos betalen

Maar waarom kan er in- en uitgecheckt worden als contactloos betalen uit staat? Dit heeft te maken met de NFC-chip die in de pas of apparaat zit. Een NFC-chip, dat staat voor Near Field Communication, kan communiceren met een ander NFC-punt zodra ze bij elkaar in de buurt zijn. ‘Bijvoorbeeld bij een parkeerautomaat, tolpoort of incheckzuil’, legt Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland uit. 

Banken hebben een internationale uitzondering afgesproken om zo een vlotte doorstroming van het verkeer of reizigers te krijgen, aldus Beugel. Ook is het ingevoerd omdat je bij bepaalde apparaten geen pincode kunt invullen om te betalen. 

‘Kwestie van wennen’

Een woordvoerder van NS bevestigt aan NU.nl dat het af en toe fout gaat: 'Reizigers moeten er even aan wennen.’ Ook reizigers die hun ov-chipkaart bij hun telefoonhoesje instoppen, moeten voorzichtig zijn. ‘Als mensen betalen met de ov-chipkaart terwijl die in het hoesje van de telefoon zit, dan kan het gebeuren dat de telefoon wordt gescand in plaats van de ov-chipkaart. Dat komt doordat de NFC-chip in het toestel aanstaat’, legt Beugel uit. 

Mensen die reizen met het ov krijgen dus ook het advies om één betaalpas te gebruiken bij het in- en uitchecken bij een incheckpaal, zegt Corbee van Translink. ‘Daarnaast moeten mensen met dezelfde pas uitchecken als waarmee ze zijn ingecheckt.’ 

Geld terugkrijgen

Reizigers kunnen met de app van OVpay of via de website alsnog uitchecken als het fout gaat. Ook kun je bij het dubbel inchecken door twee betaalpassen je afgeschreven instaptarief van één van de pasjes terugvragen. ‘We hebben dat zo makkelijk mogelijk proberen te maken’, zegt Corbee. 

NU.nl deed een rondgang langs de Nederlandse banken en daaruit blijkt dat er weinig problemen en klachten zijn sinds de introductie van OVpay. ‘Wat onze collega’s bij de klantenservice vooral krijgen, zijn positieve reacties van klanten’, vertelt de woordvoerder van de ING aan NU.nl. ‘Ze zijn tevreden over het reizen met de betaalpas en het gemak dat dit met zich mee brengt.’

Bron: NU.nl