Flinke prijsstijgingen openbaar vervoer op de loer

OV-chipkaart .jpg

Weer slecht nieuws, vooral voor mensen met een kleine portemonnee. Het openbaar vervoer gaat ook fors in prijs stijgen, meldt RTL Nieuws. Voor een bus, tram en metrokaartje ga je 7 procent meer betalen. De treinkaartjes gaan met 3 procent omhoog. 

Het regionaal overleg consumentenorganisaties en DOVA, een samenwerkingsverband van de twaalf provincies, de Vervoerregio Amsterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het OV Bureau Groningen Drenthe, zijn tot een akkoord gekomen over de prijsstijging in de bus, tram en metro. Politieke besluitvorming moet nog plaatsvinden. 

Oorzaak tariefverhoging

De stijging is een gevolg van de loonsverhoging van 3,8 procent en de verwachte toename in diesel-, gas-, en elektriciteitsprijzen van respectievelijk 33, 79 en 65 procent. 

Verontrustende toename

Volgens de regionale consumentenorganisaties is de tariefstijging van zeven procent ‘fors en daardoor verontrustend’, maar ze ‘kunnen instemmen’. ‘Iedere verhoging werkt tegendraads om reizigers na de coronapandemie terug te winnen en nieuwe reizigers aan te trekken’, aldus voorzitter Johan Kruithof van de landelijke overleggroep van de regionale consumentenorganisaties. 

NS geluk door langdurig elektriciteitscontract

De NS voert, ondanks een recentelijk akkoord over een nieuwe, dure cao, een geringere prijsverhoging in. Het bedrijf heeft het geluk dat ze in 2014 een langdurig elektriciteitscontract afsloot met Eneco. Pas in 2024 wordt deze vernieuwd. 

Inflatieraming Prinsjesdag

In samenspraak met de overheid mogen de meest verkochte treinkaartjes niet hoger uitkomen dan de vermoedelijke inflatie voor 2023, inclusief een doorbelasting van de gebruiksvergoeding die NS aan ProRail betaalt om over het spoor te mogen rijden. 

Op Prinsjesdag werd de inflatieraming voor volgend jaar door het Centraal Planbureau van 4,3 naar 2,6 procent verlaagd. Als je de gebruiksvergoedingen erbij optelt, dan mogen de meest verkochte treinkaartjes niet duurder worden dan ruim 3 procent. 

Reizigersorganisatie niet blij

Reizigersorganisatie Rover is niet tevreden met de stijging. Volgens Freek Bos van Rover zit de meevallende prijsverhoging van 3 procent slechts op een beperkt deel van de kaartjes die NS verkoopt, het zogenoemde beschermde deel. 

Onbeschermde treinkaartjes

‘Wij zijn erg bezorgd dat de dure cao die NS bereid is af te sluiten, doorberekend gaat worden in het niet-beschermde deel, waaronder alle kortingsabonnementen bijvoorbeeld.’ Onder het beschermde deel vallen enkele tweedeklasreizen in het binnenland zonder korting, tweedeklasjaar- en maandtrajecten en het NS-deel van een OV-jaarkaart. 

Minder treinen meer betalen

Voor Rover is de algehele stijging een ergernis. ‘Wij willen dat de prijzen helemaal niet omhoog gaan, omdat de dienstverlening in 2023 duidelijk minder zal zijn dan die in 2022.’ 

De NS versoberde eerder dit jaar de dienstregeling vanwege personeelstekorten. Bos vraagt zich af waarom reizigers meer moeten betalen voor minder. 

Bos vergelijkt de inzet van personeel en treinen in 2023 met 2001. ‘Toen was er veel ziekteverzuim en vielen relatief veel treinen uit. De treinkaartjes werden toen in 2002 nul procent duurder. Dat zou in 2023 ook zo moeten zijn.’

Bron: RTL Nieuws