Pakketpunten AKO, Bruna, Primera en Albert Heijn gaan alsnog dicht

Vanaf maandag 21 december kunnen klanten geen pakketjes meer ophalen in honderden winkels van Primera, AKO, Bruna en The Read Shop, omdat het overgrote deel van de vestigingen sluit vanaf zondag 20 december. De winkeliers richten zich vanaf volgende week op thuisbezorging van de producten, aldus de bedrijven. Ook Albert Heijn heeft besloten een deel van de bezorgpunten van Bol.com te sluiten.
Klanten kunnen in de Primera-winkels nu alleen pakketten ophalen, maar geen andere producten kopen, zoals rouwkaarten of staatsloten. Omdat dat tot onduidelijkheid leidt, is de situatie op de werkvloer daardoor volgens Primera 'niet langer houdbaar'.
Ook vestigingen van AKO, Bruna en The Read Shop hebben de afgelopen week gemerkt dat 'het niet werkt' om alleen open te blijven voor pakketten, laat een woordvoerder van moederbedrijf Audax weten. 'Klanten mogen een postzegel afrekenen maar een ansichtkaart niet. Deze onwerkbare situatie leidt tot onbegrip, frustratie en woordenwisselingen en wordt ook naar voor onze eigen mensen. Daarnaast is het openhouden van een hele winkel alleen voor die service niet houdbaar.'
Albert Heijn sluit ook deel van pakketpunten
Supermarktketen Albert Heijn heeft de afgelopen week zestig van de in totaal negenhonderd ophaalpunten voor pakketten van bol.com gesloten, meldt een woordvoerder van Albert Heijn. Het werd te druk bij de servicebalies van winkels in met name grote steden als Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. 'Daar ontstonden onveilige situaties vanwege lange rijen bij de servicebalies.' Albert Heijn houdt de drukte in de supermarkten continu in de gaten en besloot tot de sluiting vanwege de veiligheid van klanten.
De pakketophaalpunten zijn tijdelijk gesloten. Tot wanneer is nog niet bekend. 'Er is geen einddatum', aldus de woordvoerder. 'We kijken hoe het de komende weken gaat. Dit is een van de drukste perioden van het jaar voor de supermarktketen.'
PostNL: 'Gaat impact hebben'
PostNL denkt dat het sluiten van winkels waar pakketpunten van het bedrijf zitten, zeker impact gaat hebben. PostNL is momenteel aan het inventariseren welke winkels precies sluiten, om zo in kaart te brengen welke pakketpunten geopend blijven. 'Er zitten veel franchisenemers bij dus het is nog niet duidelijk wat zij gaan doen. We hebben begrip voor de standpunten van de winkeliers en proberen het hen zo aantrekkelijk mogelijk te maken om open te blijven', aldus een woordvoerder. Daar hoort onder meer een vergoeding van 20 euro extra per uur bij voor winkeliers.
PostNL vult dagelijks de informatie op de website over de pakketpunten aan. Daar kunnen klanten zien welke pakketpunten nog open zijn. 'Als pakketten onderweg zijn naar een punt dat dicht gaat, dan wijzigen we dat naar een punt dat wel open is.' Daaronder vallen bijvoorbeeld ook de 173 pakket- en briefautomaten.
Pakketbezorger DHL laat weten vooralsnog geen last te hebben van de sluitingen. Een woordvoerder zegt dat er nog genoeg punten over blijven voor DHL waar de pakketten naartoe kunnen. 'We krijgen zelfs aanbiedingen van winkels die pakketpunt willen worden. Pakketjes die nu nog onderweg zijn naar pakketpunten die gaan sluiten worden teruggehaald. Dan wordt gekeken of ze naar een ander punt gaan of terug naar de verzender. Ze raken niet verloren en blijven ook niet tijden lang staan', aldus de woordvoerder.
Bron: NOS