Parkeergarage met mindervalidenparkeerplaatsen maar zónder lift: “Kan toch niet”

Een mindervalidenparkeerplaats biedt uitkomst voor mensen die slecht ter been zijn. Ofja, dat is de bedoeling. Bij Q-park Bonnefantenmuseum blijkt dat een heel ander verhaal. Deze parkeergarage heeft namelijk geen lift, waardoor mensen met een scootmobiel of rolstoel er lastig uit kunnen. “Ik kon helemaal niks.”
Parkeergarage zonder lift
Radar kreeg een mail van iemand die in een week tijd van twee verschillende mensen had gehoord dat ze niet van een mindervalidenparkeerplek in de parkeergarage bij het Bonnefantenmuseum bij het museum zelf konden komen. “Het kostte in ieder geval heel veel moeite en bellen. Dat kan toch niet.”
We nemen contact op met Truus, een van de personen die problemen ondervond. Zij legt ons uit wat het probleem is: “Er zit geen lift in de parkeergarage. Er zijn twee parkeerplaatsen voor mindervaliden, maar geen lift. Zo gek.”
Ook Peter kwam hier pas achter toen hij in de parkeergarage was. “Ik was al in de parkeergarage en had mijn uitvouwbare scootmobiel al in elkaar gezet, blijkt er helemaal geen lift te zijn. Ik ben moeilijk ter been en ik kan niet met mijn scootmobiel via de trap.”
Hulp van voorbijgangers
“We zijn geholpen door iemand die ons zag stuntelen”, vertelt Peter verder. “Die is naar het museum gelopen om te vragen wat we het beste konden doen. Hij is vervolgens weer helemaal terug gelopen om ons te helpen.” Ook Truus is uiteindelijk geholpen door een voorbijganger en het museum.
Bonnefanten bekend met dit probleem
Bij Bonnefanten herkennen ze het probleem: “Wij begrijpen en betreuren dat bezoekers met een beperking hinder ondervinden bij het bereiken van het museum. Het is verdrietig wanneer een bezoek aan ons museum op die manier met een teleurstelling begint. Helaas hebben wij hier zelf geen directe invloed op.”
De parkeergarage naast het museum is immers eigendom van Q-park en draagt alleen de naam Bonnefantenmuseum. “We hebben Q-Park al eens – tevergeefs – verzocht om die naam te wijzigen. Het beheer en de voorzieningen, waaronder de (afwezigheid van een) lift, vallen volledig onder hun verantwoordelijkheid. Q-Park heeft inmiddels maatregelen genomen om de communicatie over de ontbrekende lift te verbeteren.”
Ontbreken lift staat aangegeven
Dat bevestigt Q-park in een reactie op onze vragen: “We begrijpen dat het ontbreken van een lift op deze locatie verwarrend en vervelend is voor mindervalide klanten. Dit is bekend bij ons en daarom hebben we onlangs op locatie (voor de inrit) aangegeven dat er geen lift aanwezig is.” Dat doen ze op de volgende manier:

“Op onze website vermelden we het ook: er staan geen mindervalidenplekken weergeven (bij andere locaties geven we een rolstoelpictogram en het aantal plekken aan) en er staat specifiek dat er geen lift aanwezig is.”
Andere parkeeropties
Ook het museum probeert zo goed mogelijk te communiceren waar bezoekers kunnen parkeren. “Om bezoekers met een gehandicaptenparkeerkaart zo goed mogelijk te helpen, wijzen wij hen op alternatieve parkeerplaatsen in de directe omgeving, waar doorgaans voldoende plek is.”
“Daarnaast beschikken wij op eigen terrein over een enkele parkeerplaats die speciaal voor deze doelgroep ingezet wordt. Ook proberen wij in onze eigen communicatie zo duidelijk mogelijk te zijn over de parkeermogelijkheden en toegankelijkheid.”