Parkeren in het Haagse de Binckhorst kost bewoners 400 euro per maand

Parkeren

Wonen in de nieuwe Haagse wijk de Binckhorst pakt voor veel bewoners onverwacht duur uit. De reden? Een ambitieus 'autoluw' beleid van de gemeente dwingt hen tot parkeerkosten die kunnen oplopen tot 400 euro per maand, terwijl betaalbare alternatieven ontbreken.

Het stadsdeel

De Binckhorst ligt op steenworp afstand van het centrum van Den Haag. Oorspronkelijk was het een oud industriegebied, maar nu wordt het getransformeerd tot een moderne nieuwbouw woonwijk. De gemeente Den Haag wil van de buurt een autoluwe zone maken en daarom wordt autobezit ontmoedigd. De Binckhorst moet een OV-georiënteerde wijk worden, maar daarbij houdt de gemeente onvoldoende rekening met de bewoners. 

Autoluw en bereikbaarheid

Om de straten van de Binckhorst autoluw te maken hanteert de gemeente strenge parkeernormen en worden geen parkeervergunningen verleend. Zelfs bewoners komen niet in aanmerking voor een vergunning.

Vanwege het feit dat deze buurt nog in ontwikkeling is, rijdt er nog amper openbaar vervoer. Slechts twee bussen rijden door de wijk. Waarvan één bus niet meer rijdt vanaf de middag, omdat het dan te druk wordt op de Binckhorstlaan en de bus vast komt te staan. 

Betaald parkeren

Een groot deel van de buurt is betaald parkeren op straat. Het uurtarief bedraagt dagelijks 2,70 euro tussen 18:00 - 00:00 uur. Het plan is om van het hele stadsdeel betaald parkeren te maken. In sommige delen van de wijk kun je nog wel gratis parkeren, maar het is vechten voor de weinige kosteloze parkeerplekken die er zijn. Aangezien in aangrenzende stadsdelen het ook betaald parkeren is, zetten mensen uit andere buurten hier ook hun auto neer. 

Het alternatief is parkeren in commerciële parkeergarages die onder de wooncomplexen liggen. Een abonnement om te parkeren in deze inpandige garages varieert van 270 tot meer dan 400 euro per maand per auto.

Bewoners wisten van niets

Bewoners geven aan dat ze niet zijn geïnformeerd door zowel de gemeente als de verhuurder/projectontwikkelaar over het feit dat dit gebied autoluw wordt en dat ze geen parkeervergunning kunnen krijgen. Daardoor lopen inwoners tegen onverwacht hoge parkeerkosten aan.

Bewoners zitten in het nauw en hebben gezamenlijk een brandbrief naar de gemeente gestuurd. Naar aanleiding van deze melding hebben gesprekken met de bewoners en de wethouders plaatsgevonden. Toch is er tot op heden nog steeds geen structurele oplossing voor de bewoners. 

Reactie van de wethouders

Wethouder Robert van Asten (stedelijke ontwikkeling) en wethouder Arjen Kapteijns (mobiliteit) willen Radar niet te woord staan, met als reden dat 'de gemeente het gesprek wil voeren waar het volgens hen hoort: met de gemeenteraad en de bewoners.'