Pas op voor nepmail uit naam van Rabobank
'In verband met de veiligheid van onze klanten is het verplicht uw Random Reader te vervangen voor de Rabo Scanner' staat er in een mail uit naam van de Rabobank. Pas op: het is een phishingbericht.
Consumenten moeten op een link klikken om de Rabo Scanner aan te vragen. Dat kan volgens de mail nu nog kosteloos, vanaf volgend jaar kost dit geld.
Controleer link en afzender
Wanneer je met je muis op de link gaat staan (let op: niet klikken), zie je dat je niet wordt doorverwezen naar de site van de Rabobank. De afzender van de mail is klantenservice(at)emailing.nl (at is een @): in dit adres zie je ook de naam van de Rabobank niet terug. Dit zijn twee kenmerken waaraan je een phishingmail kan herkennen. Bekijk de nepmail hieronder (voor mobiele telefoon: kantel het scherm om de volledige afbeelding te zien).
Vaker mails uit naam van bank
Er worden vaker mails verstuurd die afkomstig zouden zijn van banken. In november waarschuwde Radar voor een bericht waarin klanten van ABN AMRO hun bankrekening moesten activeren. Deden ze dit niet, dan konden ze niet meer bij hun geld, zo dreigden kwaadwillenden in de nepmail.
Phishingkenmerken
Weet je niet zeker of te maken hebt met een nepmail? Bekijk de kenmerken van phishingmails in onze consumententip. Twijfel je nog steeds? Neem dan contact op met de klantenservice van de bank. Zoek zelf het telefoonnummer of het e-mailadres op via de officiële website van de bank, ga niet af op gegevens die in de mail staan.
Ben jij een phishingmail tegengekomen? Stuur 'm naar radarinternet(at)avrotros.nl ('at' vervangen door een @).
Waarschuw je vrienden en deel het bericht, dat kan door hieronder op de Facebook, Twitter, of Google Plus-knop te klikken.