Phishingmail uit naam van Ziggo

'Het is ons niet gelukt de betaling van uw laatste factuur te verwerken. Uw gegevens zijn onvolledig dan wel verouderd', zo staat in een mail die zogenaamd door Ziggo is verstuurd. Trap er niet is: het is een phishingmail.

In de e-mail wordt gedreigd met een spoedige afsluiting van het account. Wil je 'onverstoord gebruik blijven maken' van de diensten van Ziggo? In dat geval moet je op een link klikken en je gegevens bijwerken. Uiteraard is dit niet aan te raden, aangezien aan een aantal factoren af te leiden is dat deze mail niet daadwerkelijk van Ziggo afkomstig is. In plaats daarvan, zitten er mensen achter die jouw persoonsgegevens willen achterhalen - met alle nare gevolgen van dien.Hoe weet ik dat dit een phishingmail is?

Een 'nep'-mailtje is vaak te herkennen aan het e-mailadres. Het onderstaande mailtje is niet afkomstig van @ziggo.nl, maar van @frontiernet.net. De rest van het e-mailadres is al even onnavolgbaar. Daarnaast is het onwaarschijnlijk dat een bedrijf je binnen een dag dreigt af te sluiten terwijl jij je van geen kwaad bewust bent.

Daarnaast geldt altijd: wanneer je niets te maken heeft met een bedrijf, kun je ervan uitgaan dat het een spam- of phishingbericht is. Mocht je het bedrijf wel kennen, maar de e-mail niet vertrouwen, dan kun je het best contact opnemen met het bedrijf - uiteraard niet via de contactgegevens die in de verstuurde mail staan! Bekijk de uitlegvideo over het herkennen van phishing.Waarschuw vrienden en bekenden voor deze e-mail en klik op de 'deel'-knoppen hieronder.

Meer over