Tweede grote storing bij Ziggo voorbij

laptop_bekijken800_02.jpg

De storing bij Ziggo is voorbij. Sinds donderdagochtend 04.00 kunnen Ziggoklanten weer internetten.

'Een enkeling zal zijn modem moeten resetten, maar in principe werkt alles weer', zegt een woordvoerder van het internetbedrijf. 'We hebben de hele nacht met man en macht gewerkt om alles weer aan de praat te krijgen.'

Anonymous

Ziggo werd woensdagavond voor de tweede dag op rij getroffen door een hackersaanval. Wie erachter zit is nog niet bekend. 'We hebben contact opgenomen met het Nationaal Cyber Security Centrum. Er gaan video's rond op Youtube, waaruit zou blijken dat hackerscollectief Anonymous erachter zit. Of dat echt zo is, moet worden uitgezocht.'

Tegemoetkoming

Of gedupeerde klanten schadeloos worden gesteld, is nog niet bekend. 'Onze eerste zorg is in de lucht blijven. Daarna kijken we naar een tegemoetkoming', aldus de woordvoerder van Ziggo.

Van de 3,2 miljoen internetklanten van Ziggo had 60 procent last van de DDoS-aanval. De storing deed zich ook nu weer voor in het 'oude' Ziggogebied, voor de fusie met UPC.

Update 10:50 uur: Ziggo verwacht nog meer cyberaanvallen

Ziggo verwacht dat zijn servers nog meer DDoS-aanvallen te verwerken zullen krijgen. Het internetbedrijf zegt daarom te werken om het eigen netwerk en de klanten te beschermen tegen de reeks hackersaanvallen.

Het bedrijf zegt een aantal veranderingen in het netwerk te zullen doorvoeren om toekomstige aanvallen af te slaan. Bij een aantal klanten wordt daarom het modem opnieuw opgestart.

Update 11:53 uur: Hackers eisen betere beveiliging

Op YouTube zijn 3 filmpjes opgedoken waarin de hackers aangeven dat zij niet geïnteresseerd zijn in het stelen van gegevens. De hackers willen slechts aangeven dat de beveiliging van Ziggo niet goed genoeg is. Ze eisen daarom 25 procent korting voor de klanten van de kabelaar. Ziggo laat weten de bedreigingen en aanvallen onaanvaardbaar te vinden.

Update 21 augustus: Nieuwe aanval veel moeilijker

'We hebben de afgelopen dagen zoveel wijzigingen en verbeteringen doorgevoerd, dat het voor hackers veel moeilijker zal zijn een nieuwe DDoS-aanval uit te voeren. En als het gebeurt, is de kans een stuk kleiner geworden dat de klant er iets van zal merken', aldus een Ziggo-woordvoerder.

Geen aanval meer

Ziggo zag zich genoodzaakt de beveiliging op te schroeven na twee cyberaanvallen die de servers van de provider dinsdag en woensdag urenlang platlegden. Er werd ernstig rekening mee gehouden dat er donderdagavond weer een DDoS-aanval op het Ziggo-netwerk zou plaatsvinden, maar die is uitgebleven.

Compensatie

Volgens Ziggo is het nog te vroeg om iets te zeggen over een eventuele compensatie voor gedupeerde klanten. Van de 3,2 miljoen internetklanten van Ziggo had 60 procent last van de storingen. Overigens zijn de hackers niet binnengedrongen in de systemen. Klanten hoeven niet bang te zijn dat hun gegevens op straat liggen, aldus de provider.

Bron: ANP / Emerce