Klanten Ziggo en UPC ondervinden geen hinder van fusie

Kabelexploitanten Ziggo en UPC gaan als het aan beide bedrijven ligt voortaan samen verder. Het Amerikaanse moederbedrijf van UPC, Liberty Global, bracht maandag een bod uit op Ziggo en maakte daarmee zijn al lange tijd aanwezige interesse concreet. De naam UPC gaat in de toekomst veranderen in Ziggo, op korte termijn ondervinden klanten geen hinder.

UPC en Ziggo bedienen samen ongeveer 7 miljoen Nederlandse huishoudens met hun televisie-, internet- en telefoondiensten. Ondanks die enorme greep op de Nederlandse markt verwacht Liberty Global geen bezwaren van concurrentiewaakhond ACM, die de overname nog moet goedkeuren. De Nederlandse kabelmarkt is nog altijd regionaal verdeeld, waardoor consumenten momenteel niet kunnen kiezen tussen UPC en Ziggo. De overname verandert daarom niets aan de concurrentie op de markt, benadrukte Liberty Global.

Klanten van UPC en Ziggo merken op korte termijn evenmin iets van de overname, gaven beide bedrijven aan. Wie bij UPC zit, zal alleen de naam van zijn provider zien veranderen in Ziggo. Die merknaam wordt na de fusie, die naar verwachting in de tweede helft van het jaar wordt afgerond, voor alle Nederlandse kabelactiviteiten gebruikt.Onderhandelingen

De fusie moet UPC en Ziggo de schaalgrootte geven die nodig is om met grote aanbieders van hardware te kunnen onderhandelen, stelde Groenewegen. 'Dit is absoluut noodzakelijk om toegang te houden tot de Cisco's en de Samsungs van deze wereld en de prijzen aantrekkelijk te houden', legde hij uit.

Bron: ANP