Pas op voor oplichting door nepklantenservice, hier moet je op letten

klantenservice-helpdesk-oplichting-02022021.jpg

Ben je op zoek naar de klantenservice van een bedrijf of dienst? Let dan even goed op als je via Google op zoek gaat naar een telefoonnummer. Er zijn namelijk verschillende sites actief die zich voordoen als de klantenservice waar je naar op zoek bent, maar eigenlijk proberen je geld afhandig te maken. 

Door de coronacrisis kan het vaker voorkomen dat bedrijven of andere organisaties lastig te bereiken zijn. Ze worden overspoeld met vragen en klachten en hebben daardoor beperkte contactmogelijkheden. En daar maken oplichters graag gebruik van. 

Radar ontving een bericht van iemand die is opgelicht nadat hij op zoek was naar het nummer van de klantenservice van PayPal. De persoon in kwestie had problemen met inloggen en had de klantenservice nodig om verder te komen. De financiële dienstverlener heeft al een tijdje zijn zaken niet helemaal op orde en is slecht bereikbaar. Het klantenservicenummer op de website van PayPal doet het niet, maar na te googelen vond de persoon een telefoonnummer op de site klantenservicetelefoonnummernl.nl.

Hij belde het nummer, waarna een engelstalig persoon zei hem te gaan helpen. De 'medewerker' vertelde het slachtoffer dat hij vijf cent over moest maken om 'toegang te geven tot de PC'. Dit leek mis te zijn gegaan, waarna het slachtoffer nog een keer opdracht gaf tot een overboeking van vijf cent. Uiteindelijk kreeg hij door dat er iets mis was, maar bleek dat er al twee afschrijvingen van 145 en 148,50 euro hadden plaatsgevonden. 

Hoe werkt deze truc?

Zoals gezegd maken oplichters gebruik van het feit dat sommige bedrijven en organisaties niet goed bereikbaar zijn. Stel, jij hebt problemen met je WhatsApp-account. Via Google typ je 'WhatsApp klantenservice telefoonnummer' en kom je uit bij een nummer op de website klantenservicetelefoonnummer.com. Vervolgens bel je dit nummer en denk je een medewerker van WhatsApp te spreken, maar heb je eigenlijk een oplichter aan de lijn. 

Er zijn verschillende manieren waarop oplichters vervolgens probeert buit te maken. Soms vragen ze geld voor de 'hulp' die ze je bieden, of wordt je verzocht een klein bedrag te betalen om iets te bevestigen of ergens toegang toe te verlenen, zoals bij de PayPal-gedupeerde gebeurde. Ook kan je gevraagd worden om software te downloaden op je computer zodat de persoon 'even met je mee kan kijken'; in werkelijkheid geef je hiermee toegang tot je gegevens. 

De websites beweren van vrijwel elk bedrijf of dienst een klantenservice te hebben. Denk aan Gmail, McAfee, Apple, Netflix, Ziggo, KPN, Facebook en Windows. Overigens gebruiken de malafide websites meestal hetzelfde nummer voor alle diensten. 

Het komt ook voor dat zogenaamde medewerkers van bijvoorbeeld Microsoft jouw opbellen en zeggen dat je computer geïnfecteerd is met een virus. Op de site van Opgelicht?! vind je meer over deze zogenaamde helpdeskfraude. 

Hoe herken je zo'n nepklantenservice?

Er zijn verschillende websites actief die zich voordoen als klantenservice. Ze hebben vaak een naam die bestaat uit een combinatie van de woorden 'klantenservice', '(telefoon)nummer' en 'Nederland'. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van websites die nu actief zijn. 

  • klantenservicetelefoonnummernl.com
  • klantenservicetelefoonnummer.com
  • klantenservicenederlands.nl

Naast bovengenoemde namen, kun je de neppe klantenservices vaak herkennen aan de volgende zaken:

  • Gebrekkig Nederlands op de website. Bijvoorbeeld zinnen als: 'Onze derde support team technisch die 24/7 bereikbaar voor al uw e-mail problemen zijn. Of u Gmail, Yahoo of Hotmail gebruiken.' 
  • De 'medewerker' aan de telefoon spreekt geen Nederlands, maar Engels. Overigens is dit een veelvoorkomende oplichtingstruc in India, dus je zou er ook op kunnen letten of je een Indiaas accent hoort. 
  • De 'medewerker' vraagt je om een vergoeding te betalen voor de hulp die je wordt geboden. Normale klantenservices doen dit niet, ook niet als het om een klein bedrag gaat. Bonafide klantenservices brengen soms telefoonkosten in rekening, maar zullen je niet vragen een bedrag over te boeken als vergoeding.
  • De 'medewerker' vraagt je om software op je computer te downloaden. Bijvoorbeeld om op die manier 'even mee te kunnen kijken' op je computer. Je geeft hiermee toegang tot je gegevens, dus ga hier niet op!
  • De 'medewerker' wil op een andere manier toegang tot je computer of je bankrekening. Ga hier nooit op in, wat voor smoes ze ook bedenken! Zodra je iemand toegang geeft tot jouw apparaat of je internetbankieren geef je diegene vrij spel. 
  • Betalingen lijken te mislukken. Als je eenmaal een bedrag hebt overgemaakt probeert de oplichter je hier nog een keer toe te verleiden, door te zeggen dat er iets is fout gegaan. Dit is ook een teken dat je met een neppe klantenservice te maken hebt. 

Wanneer kan ik een klantenservice wél vertrouwen?

Naast scherp te zijn op bovenstaande kenmerken van een nepklantenservice, kun je nog op een aantal dingen letten wanneer je op zoek bent naar een klantenservice:

  • Kijk goed in de adresbalk of je op de site zit van het bedrijf of de dienst waar je naar op zoek bent. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een klantenservice van KPN? Bel dan alleen naar een nummer dat je kunt vinden op de website van KPN.
  • Wees je ervan bewust dat de resultaten op Google niet per se betrouwbare klantenservices zijn. Soms betalen de oplichters voor advertenties om hoog in de zoekresultaten te komen; de hoge positie betekent dus niet gelijk dat het ook een relevant en goed resultaat is. 
  • Als je het niet vertrouwt kun je even 'naam website + ervaringen' opzoeken. Zo zie je snel klachten (of juist positieve beoordelingen) van andere consumenten. Ook kun je het telefoonnummer even googelen, om te kijken welke resultaten dit oplevert. Kijk of je het telefoonnummer kunt vinden op de site van het bedrijf dat je probeert te contacteren. 

Bron: Consumentenbond / Opgelicht?!