PC4Everyone. Weinig computers, veel klachten.
Het bedrijfsmotto van PC4Everyone klinkt erg nobel: 'Computers die iedereen kan betalen.' Mensen met een krap budget kunnen bij PC4Everyone terecht voor een opgeknapte tweedehands computer tegen een scherpe prijs. Geen wonder dat veel mensen op de in het oog springende advertenties van PC4Everyone reageren. Regelmatig pronken de advertenties in wijdverspreide ochtendbladen als De Pers, Spits! en Metro, waardoor het bedrijf betrouwbaar over komt. Bovendien is bestellen erg gemakkelijk: computer uitzoeken, vooraf betalen en de computer wordt thuis gestuurd; maar dan gaat het mis.
De klachten over het bedrijf stromen binnen, vaak begint het gedonder al bij de levering. De levertermijn wordt veelvuldig overschreden en bezorgdatum wordt op het laatste moment verplaatst, vaak meerdere keren. Veel kopers verliezen daardoor het vertrouwen in het bedrijf en besluiten de koop te annuleren.
PC4Everyone belooft bij annulering het geld binnen de wettelijke 30 dagen terug te storten op de rekening van de klant. Een meerderheid van deze klanten heeft echter na 30 dagen het geld nog steeds niet ontvangen. Gedupeerde Lena Fortes wacht nu al meer dan 170 dagen op haar geld en vreest dat ze haar 482,- euro nooit meer terug krijgt.
Mark Mik bestelde een snelle computer met veel werkgeheugen, die hij wilde gebruiken voor zijn werk. Toen de computer na lang wachten eindelijk werd geleverd, bleek er vier keer te weinig werkgeheugen in te zitten, waardoor de computer erg traag is. Na drie maanden bellen en e-mailen met PC4Everyone kreeg de heer Mik het extra geheugen nagestuurd, maar ook dit bleek niet goed te werken. De heer Mik is erg teleurgesteld, om dat hij het extra werkgeheugen nodig heeft: 'De computer die ik nu heb is te traag om te gebruiken voor mijn werk. In feite zit ik opgezadeld met een computer waar ik niets aan heb.'
In sommige gevallen lukt het gedupeerden om hun geld terug te krijgen. Een aantal gedupeerden heeft contact opgenomen met MultiSafepay, het bedrijf dat het betalingsverkeer van PC4Everyone verzorgde. MultiSafepay heeft druk uitgeoefend op PC4Everyone om het geld van de gedupeerden terug te storten. In meerdere gevallen heeft dit zijn vruchten afgeworpen, want deze klanten hebben hun geld terug gekregen. Inmiddels heeft MultiSafepay gebroken met PC4Everyone, vanwege de aanhoudende klachten over dit bedrijf. Aan klanten die voor 23 februari hun bestelling bij PC4Everyone hebben geplaatst (en vervolgens de koop geannuleerd hebben) biedt MultiSafepay hulp bij het terugvorderen van de aankoopsom.
Metro heeft PC4Everyone eveneens in de ban gedaan. Sinds 24 januari weigert het dagblad advertenties van PC4everyone te plaatsen. Daarnaast is Metro in de bres gesprongen voor de mensen die bij hun geklaagd hebben over PC4Everyone. Met succes, want deze klanten hebben hun geld terug gekregen. Ook het opzoeken van publiciteit levert vaak positief resultaat. Publiceer uw klacht op een blog, via Twitter of een ander medium en laat dit aan PC4Everyone weten. PC4Everyone houdt niet van negatieve publiciteit en wilt slechte reclame tegen gaan. Klanten die hun ontevredenheid publiekelijk maken, zien daarom hun geld eerder terug.
Eind maart start de Consumentenautoriteit een voorlichtingsactie om mensen te behoeden voor malafide internet bedrijven. Op hun site staan nu al adviezen over kopen via internet, zoals tips waar u als consument op moet letten en wat uw rechten zijn. Op de website van de Consumentenbond kunt u klachten melden via het formulier 'Werk aan de Webwinkel'. De Consumentenbond gaat de klachtenveroorzakers benaderen, met als doel een betere service en minder gedupeerden. Als deze webwinkels geen verbetering tonen, dan grijpt de Consumentenautoriteit in.Lees hier de reactie van PC4Everyone.