Picnic stopt met bezorgen van diepvriesproducten wegens hoge gasprijzen

Picnic.jpg

Vanaf 1 september stopt Picnic tijdelijk met het leveren van diepvriesproducten. Door de hoge gasprijzen is droogijs niet meer leverbaar, wat de online supermarkt gebruikt om bevroren producten koel te houden. 

Topman Michiel Muller vindt het gebrek aan droogijs een ingewikkelde situatie. ‘We kunnen het niet meer als restproduct inkopen. Een andere methode heeft een heel andere impact op duurzaamheid en ongetwijfeld ook op de prijs.’ 

Productie van droogijs

Picnic gebruikt droogijs in de bezorgwagens om diepvriesproducten bevroren te houden. Gasbedrijf Nippon uit Vlaardingen maakt droogijs van een restproduct van de productie van kunstmest. Dit restproduct is afkomstig van de Noorse kunstmestproducent Yara. 

Vanwege de gasprijzen besloot Yara om in Europa het productievermogen terug te draaien tot 35 procent. Dat had invloed op de productie van droogijs en dus ook voor Picnic.’ De Leverancier waar wij het van kochten, kan het niet meer maken en leveren’, legt Muller uit. 

Op zoek naar oplossingen

Picnic zoekt naar een alternatieve methode om de producten koel te houden. Ze zijn nog niet tot een oplossing gekomen, mede vanwege het belang dat het bedrijf hecht aan duurzaamheid. 

Muller verwacht geen klanten te verliezen, want de verkoop van diepvriesproducten beslaat slechts vijf procent van de totale bestedingen bij Picnic. Wel vindt hij het een vervelende situatie. ‘We willen graag ook de diepvriesproducten blijven leveren voor onze klanten.’ 

Bron: AD