ProRail is definitief weer publieke organisatie
ProRail wordt definitief weer een publieke organisatie. De ministerraad ging vrijdag akkoord met het voorstel om de spoorbeheerder, die nu nog een besloten vennootschap is, om te vormen tot een zelfstandig bestuursorgaan met eigen rechtspersoonlijkheid (zbo).
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet zo meer greep krijgen op het bedrijf dat afgelopen jaren onder meer te maken had met kostenoverschrijdingen bij projecten. Ook verliep de samenwerking tussen het ministerie en ProRail niet optimaal. Tegen de structuurwijziging zijn veel bezwaren in de spoorsector.
Structuurwijziging
Om procedures, werkwijzen, tarieven en jaarplannen te verbeteren, overweegt het kabinet een gebruikersraad in te stellen. Daarin kunnen dan onder meer vervoerders, verladers en reizigers zitting nemen. Eind volgend jaar hoopt het kabinet de wet voor de structuurwijziging klaar te hebben.
De wijziging komt er onder meer op aandringen van de Tweede Kamer. Die heeft in het verleden gezegd dat de touwtjes moeten worden aangehaald. Vorige maand bleek tijdens een debat dat een meerderheid van de Kamer het uitgestippelde beleid van Dijksma steunt.
Geen financiële gevolgen voor reizigers
Na de omvorming tot een zbo kan het ministerie de begrotingen en jaarplannen van ProRail goedkeuren. Verder kan het straks beleidsregels vaststellen en kwaliteitsonderzoek doen, aldus het ministerie. De medewerkers van het bedrijf houden hun eigen cao en pensioen. Voor reizigers en bedrijven heeft het geen financiële gevolgen.
Bron: ANP