Puzzelgroep: ineens vast aan duur abonnement
Je wordt door Puzzelgroep gebeld met de vraag of je interesse hebt in een puzzelabonnement. Je kunt online puzzelen en krijgt uiteindelijk een boekje toegestuurd waar nog veel meer puzzels in staan. Omdat je het nog niet zeker weet, stem je ermee in om informatie op te laten sturen. Dan blijkt ineens dat je aan een abonnement vastzit. Kun je daar nog van af?
Het overkwam Harold van de Ketterij en zijn vrouw. Op een middag werd Harold's vrouw gebeld met een prachtige aanbieding. Ze kon online puzzelen en ook zou ze een puzzelboekje opgestuurd krijgen. Ze wilde er nog even over nadenken en dat kon volgens Puzzelgroep. Ze gaf haar mailadres en Puzzelgroep zou haar informatie mailen. Als ze niet zou reageren op de mail, zou er geen abonnement afgesloten worden. Toch kreeg de familie enkele weken later een rekening van een abonnement voor 39,95 euro per maand. Harold: 'Omdat we niet binnen twee weken geannuleerd hadden.'
Consuwijzer zegt tegen Harold dat hier het schriftelijkheidsvereiste (schriftelijke instemming) geldt. Hij heeft een voorbeeldbrief gebruikt om aan te geven dat hij zich niet gebonden voelde aan de overeenkomst en dat er geen rechtsgeldige overeenkomst tot stand gekomen is.
Puzzelgroep: schriftelijkheidsvereiste geldt niet
Puzzelgroep stelt in een mail naar Harold dat schriftelijke instemming niet nodig is, omdat er zowel een product als dienst aangeboden wordt. Als Radar met Puzzelgroep belt en zich voordoet als familie van Harold kan de medewerker niet goed uitleggen wat dan precies het product en de dienst zijn. De ene keer is het puzzelboekje het product, de andere keer geldt dat voor het online puzzelen. Ook worden beide handelingen een service genoemd.
Advocaat Caspar Janssens van Kneppelhout & Korthals maakt een einde aan de onduidelijkheid: 'Ook al is het zo dat je elk kwartaal een puzzelboek krijgt, wat in de bevestigingsmail staat, dan nog is er geen sprake van verkoop van een product en een dienst. Op de website van Puzzelboek staat namelijk dat het een online puzzelplatform is en ik heb nergens gezien dat je dit puzzelboek ook los kunt kopen en wat het dan kost. Het puzzelboek waarmee Puzzelgroep schermt is dus geen product zoals de wet dat bedoelt omdat je het niet los kunt kopen.'
Lees ook wat je moet doen bij opdringerige telemarketing: 10 tips
De advocaat bekeek op ons verzoek het mailverkeer tussen Harold en Puzzelgroep en stelt: 'Ik vind dit misleidend. Op de website staan nergens duidelijk je rechten en plichten beschreven en uit de mails die ik heb gezien blijken die ook niet. Ik heb sterk de indruk dat Puzzelgroep probeert onder de wet uit te komen door het puzzelboek als product te zien. Juridisch rammelt het. Wat ook gek is, is dat je je niet op de website kunt aanmelden voor een abonnement.'
Puzzelgroep: problemen door storing
Harold is niet de enige die zich met deze klachten bij Radar meldde. Salesmanager Sammy Larez laat weten dat de problemen ontstaan zijn door een storing. 'Wij hebben onlangs een technische storing gehad waarbij een groep klanten is gemaild, die eigenlijk niet gemaild had moeten worden. Dat zijn klanten waar eigenlijk geen contact meer mee is. Die klachten zijn we aan het oplossen.'
Verder laat het bedrijf weten coulant te zijn wanneer mensen te laat opzeggen. 'We zijn daar heel open en transparant in. We zijn hier om de problemen van de klant op te lossen.'
Geen overeenkomst? Betaal niet!
Advocaat Janssens raadt op zijn beurt aan om niet te betalen, als ze het idee hebben dat er geen overeenkomst tot stand is gekomen. 'Je moet natuurlijk wel de verkoper informeren dat je vindt dat er geen overeenkomst tot stand is gekomen en dat je niet betaalt. De verkoper moet dan bewijzen dat er wél een overeenkomst is.'
Janssens verwacht niet dat een rechtszaak zal volgen. 'Als Puzzelgroep iets wil moet zij naar de rechter stappen om haar gelijk te halen, maar ik zie dat niet gebeuren. Vaak kiezen bedrijven die dit soort praktijken erop nahouden eieren voor hun geld en laten ze het er uiteindelijk bij zitten. Het loont wél om een klacht in te dienen, bijvoorbeeld bij Consuwijzer of Radar. Je ziet dan dat er iets met je klacht wordt gedaan en je helpt daarmee ook andere consumenten.'
Bekijk de voorbeeldbrief om bezwaar te maken tegen telefonische abonnementen