Radar Testpanel geeft mening over online winkelen

Consumenten hebben steeds meer vertrouwen in online winkelen. Dat blijkt uit onderzoek onder bijna 60.000 Testpanelleden. Ruim 90% van de ondervraagden gaf aan wel eens een internetaankoop gedaan te hebben. Maar wat maakt online shoppen nou zo aantrekkelijk? En hoeveel vertrouwen heeft de consument in de digitale versie van het winkelcentrum?

Het perfecte alternatief voor een winkel als je iets wilt kopen. Geen parkeerproblemen, niet fietsen door de regen met wind tegen en geen lange rijen bij de kassa. Gemak dient de mens en zo ook bij het winkelen. Bijna 40% van de respondenten geeft als voornaamste reden om online inkopen te doen dat men de deur niet uit hoeft. Ook vindt 1 op de 5 personen het prettig dat het aanbod vaak groter en bovendien goedkoper is. Een hoop producten zijn vanuit het buitenland exclusief of tegen een lagere prijs te verkrijgen. Ook hebben sommige winkels speciale online aanbiedingen die in de fysieke winkel niet geldig zijn.Betrouwbaarheid internetaankoop scoort hoog bij consumentBij de eerste internetaankoop was het overgrote deel van ons Testpanel al redelijk goed van vertrouwen over de afhandeling hiervan. Desgevraagd gaven de respondenten hun eerste online aankoop een 6,7 op het gebied van de bestelling, betaling en levering van het product. In de loop der tijd vertoont dit vertrouwen een stijgende lijn. Het vertrouwen in de meest recente online aankoop wordt gemiddeld met een 8,3 beoordeeld. Bijna 10.000 mensen geven het vertrouwen in hun meest recente internetaankoop zelfs een 10.Vast adres en keurmerk webwinkel belangrijk voor vertrouwenDe helft van de respondenten geeft de aanwezigheid van een fysiek adres van de winkel als belangrijkste aanknopingspunt van dit vertrouwen. Voor 2 op de 5 respondenten is de aanwezigheid van een keurmerk ook van belang. Echter liet TROS Radar in 2011 zien dat sommige keurmerken nog niets zeggen over de betrouwbaarheid van een webwinkel. 

Opvallend is het feit dat de naam (18%), het taalgebruik (14%) en het uiterlijk (14%) van de website niet enorm belangrijk zijn voor een online koper met betrekking tot het vertrouwen in de webshop.Negatieve ervaringenKopen via internet is helaas niet alleen rozengeur en maneschijn. 1 op de 5 respondenten geeft aan een negatieve ervaring gehad te hebben met online winkelen. Hiervan gaven de meeste mensen (35%) aan het product niet te hebben ontvangen na betaling en voelden zich opgelicht. Ook met de levering van de bestelling ging vaak iets mis (32%). Er gaat minder mis bij de betaling (6%) en de behandeling van privégegevens (7,5%).Consument trekt grensOndanks de oneindige mogelijkheden om via internet te kopen, zijn er wel grenzen. Volgens ons Testpanel is het kopen van een auto via internet een absolute no-go (82%). De aankoop van huisdieren is voor driekwart ondenkbaar en over medicijnen (65%) zijn de meningen ook eenduidig. De aanschaf van vakanties (12%) en tickets voor evenementen (12%) zijn voor de meeste mensen geen probleem.

Een opvallend verschil tussen mannen en vrouwen is hier dat vrouwen minder problemen hebben met het kopen van kleding en schoenen via internet dan mannen. 25% van de mannen zou nooit online kleding aanschaffen. Bij de vrouwen vindt slechts 10 het kopen van kleding via internet een probleem.

Mannen kopen dan weer makkelijker online electronica. Bijna 1 op de 3 vrouwen doet dit liever via een fysieke winkel terwijl 4 op de 5 mannen hier online geen bezwaren tegen hebben.Online shoppen in de liftHet aantal aankopen stijgt met de jaren en klaarblijkelijk groeit het vertrouwen mee. Het is natuurlijk ook lekker makkelijk om vanuit je luie stoel even snel wat aankopen te doen en weer over te gaan tot de orde van de dag. Blijf echter wel altijd oplettend, want ondanks het groeiende optimisme schuilen de gevaren in de kleinste hoekjes. TROS Radar helpt u graag als u veilig online wilt winkelen. Hieronder een aantal artikelen die u kunnen ondersteunen bij (uw eerste) internetaankoop:

Uw rechten bij een internetaankoop   

Winkelen via internet

Uitzending Radar over webwinkel-keurmerken

© TROS Radar