Reactie AEGON

Wij stelden AEGON een aantal vragen over de woekerpoliscompensatie. Hier leest u de antwoorden.

Met de consumentenorganisaties (Stichting Verliespolis, Stichting Woekerpolis Claim, Vereniging Eigen Huis, Vereniging van Effectenbezitters, etc.)  is afgesproken dat AEGON voor 1 juli 2011 al zijn klanten informeert. AEGON start daar volgende week mee.Waarom duurt het zo lang voordat hier duidelijkheid over is en de klanten geïnformeerd kunnen worden?

De totale invulling van de regeling met AEGON is in juni 2010 afgerond met de stichtingen (Stichting Verliespolis, Stichting Woekerpolis Claim, VEH, VEB ). Voor de uitvoering van de regeling moeten nieuwe rekensystemen ontwikkeld en ingericht worden. Alle individuele polissen moeten namelijk met terugwerkende kracht opnieuw uitgerekend worden op basis van de nieuwe kostennorm. Dit kost tijd.Wanneer verwacht Aegon alle klanten geïnformeerd te hebben?

Zoals gezegd is met consumentenorganisaties (Stichting Verliespolis, Stichting Woekerpolis Claim, VEH, VEB, etc.)  afgesproken dat AEGON voor 1 juli 2011 zijn klanten informeert.Moderne productenBieden jullie nu nieuwe beleggingsverzekeringen aan die transparanter zijn qua kosten dan de oude woekerpolissen?

Ja, in de offerte van onze nieuwe beleggingsverzekeringen staan alle kosten weergegeven. Daarnaast ontvangen alle klanten met een beleggingsverzekering elk jaar een overzicht waarin alle verrekende kosten staan over het afgelopen jaar.Wat voor producten zijn dit?

Per 1 januari 2008 hebben wij AEGON Verzekeren& Beleggen-producten op de markt gebracht. Moneyview heeft deze producten destijds beoordeeld als een van de betere in zijn categorie. Dit zijn levensverzekeringen, waarmee beleggen en verzekeren wordt gecombineerd. Het beleggingsdeel zorgt voor de opbouw van een vermogen. Het verzekeringsdeel biedt dekking bij overlijden of arbeidsongeschiktheid. AEGON Verzekeren & Beleggen is met en zonder provisie af te sluiten waardoor de klant zelf afspraken kan maken met de verzekeringsadviseur en dus meer invloed heeft op de hoogte van de kosten in het product. Ongeveer 90% van deze producten kent een garantiebedrag op einddatum.

Wat is de kostenstructuur van deze producten?


Zoals gezegd zijn deze producten met of zonder provisie te sluiten, kan de provisie flexibel ingeregeld worden en kan de klant bepalen wat voor een soort garanties hij/zij wil. Hiernaast betaalt de klant een percentage over de belegde waarde. Deze kostenstructuur geeft de klant meer invloed op de hoogte van de kosten. Alle kosten worden helder gespecificeerd in de offerte van Verzekeren & Beleggen. De kosten in deze nieuwe producten zijn lager dan de kosten in de regeling die AEGON heeft getroffen met de consumentenorganisaties (Stichting Verliespolis, Stichting Woekerpolis Claim, VEH, VEB, etc.).Radar hoort veel geluiden van consumenten die ontevreden zijn met de compensatievoorstellen. Daarnaast zijn financieel experts van mening dat de compensatieregeling administratief gezien onuitvoerbaar is en niet zal leiden tot genoegdoening bij de consument. Wat vindt Aegon van het idee dat verzekeraars actiever hun klanten zouden moeten benaderen om ze een genereuzer aanbod te doen voor compensatie over het verleden? Voor de toekomst zou de verzekering dan moeten worden omgezet naar een transparanter product met lagere kosten.

Het gaat hier niet om door de verzekeraars opgelegde zaken, het gaat om overeenkomsten tussen ALLE partijen (stichtingen, verzekeraars, ombudsman, politiek etc.). De consumentenorganisaties hebben na zorgvuldig beraad ingestemd met deze overeenkomsten. Zij hebben ledenraadplegingen gehouden en die leden stemden in met bijna 100%. Wij hebben in onze ogen dus maatschappelijk breed gedragen afspraken gemaakt en zullen deze regeling daarom ook uitvoeren. Wij zijn ervan overtuigd dat het akkoord een eerlijke en realistische oplossing voor onze klanten biedt.

AEGON juicht toe dat klanten zelf meer inzage willen hebben in hun financiële huishouden en (laten) controleren of de overeenkomst die zij hebben nog aan de wensen voldoet of dat er voor hun situatie inmiddels een beter product op de markt is. Daarom verstrekken wij jaarlijks waardeoverzichten met voorbeelden van de opbrengst op de einddatum bij verschillende rendementsscenario’s, zodat klanten weten of de polis nog op koers ligt. Wel raden wij onze klanten aan om zich daarbij te laten bijstaan door een financieel adviseur die de gehele financiële situatie daarbij in ogenschouw neemt. Het wijzigen van de overeenkomst kan namelijk grote financiële en fiscale consequenties hebben, zoals het verlies van goede garanties of hoge fiscale inhoudingen. Wij willen er op wijzen dat er voor beleggingsverzekeringen niet een algemene maatregel is die voor alle klanten geldt. Elke situatie zal individueel beoordeeld moeten worden.

Daarnaast heeft AEGON in het verleden verschillende keren zelfstandig besloten om productverbeteringen voor klanten door te voeren. Dat zullen wij in de toekomst waar nodig ook doen en dus houden wij onze producten regelmatig tegen het licht om te kijken of zij nog voldoen en passen binnen de huidige tijdsgeest.