Reactie Allianz

Naar aanleiding van onze uitzending over tussentijdse verhogingen van premies op de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, geeft Allianz onderstaande reactie.

Vraag 1: Waarom hebben zoveel verzekerden in verschillende beroepsgroepen een en bloc premie verhoging gekregen?

A: Ons beleid is erop gericht om het risico van financiële instabiliteit in de toekomst tot een minimum te beperken. Alleen dan kunnen we de belofte waarmaken die we aan onze verzekerden doen in geval van arbeidsongeschiktheid (AOV).

Wij monitoren continu de marktontwikkelingen en mede door veranderende regelgeving verwachten wij dat de schadelast voor AOV in de toekomst gaat oplopen. Om de beloofde continuïteit te kunnen bieden moeten we zorgen voor een stabiele verhouding tussen de premie inkomsten en de toekomstig te verwachten uit te keren schades. Daarom hebben we de premie moeten verhogen. Overigens kregen de meeste klanten deze aanpassing aan het einde van de looptijd van hun verzekering. Een beperkte groep heeft de aanpassing  gekregen gedurende de looptijd van de verzekering. Wij begrijpen wel dat een verhoging van de premie tot teleurstellingen kan leiden.

Vraag 2: Als er meer moet worden uitgekeerd dan er van te voren ingeschat is dat niet een risico dat jullie zelf moeten dragen?

A: Dat klopt. Het gaat erom dat we aan de te verwachten verplichtingen in de toekomst kunnen voldoen.

Vraag 3: De en bloc voorwaarden lijken nu zo ruim geformuleerd dat consumenten totaal niet weten wanneer en waarom ze weer een nieuw premieverhoging kunnen krijgen.

A: In onze polisvoorwaarden geven wij in het artikel ‘Wijziging premie en/of voorwaarden’ aan, in wat voor soort situaties wij deze kunnen wijzigen. Bij de toepassing van dit artikel hebben wij  in een brief aan de klant toegelicht  met welke reden dit gebeurt. Ook gaven wij de klant ruim de tijd om te overwegen of hij deze wijziging wilde accepteren en boden we de mogelijkheid om de polis te beëindigen.

Vraag 4: In een rapport van de AFM over AOV’s uit 2011, staat dat verzekeraars gaan kijken of die voorwaarden specifieker geformuleerd moeten worden. Gaat u deze en bloc clausule nog aanpassen?

A: Bij Allianz wegen en implementeren we de aanbevelingen van klanten, toezichthouders en medewerkers continu. Dit geldt ook voor AOV en het artikel ‘Wijziging premie en/of voorwaarden’. 

Vraag 5: ZZP’ers met een Allianz verzekering zijn het gevoel dat ze zich voor een risico hebben verzekerd kwijt. Het risico voor hogere maandlasten ligt nu weer bij hen zeggen zij, begrijpt u dat?

A: Onze belofte tot verzekering van het afgesproken arbeidsongeschiktheidrisico blijft in stand. Wij begrijpen wel dat deze premieverhoging tot een vervelende maandelijkse lastenverzwaring leidt voor deze groep. Zeker gezien de economische ontwikkelingen van de afgelopen jaren.

Het bestaansrecht van dit soort producten is altijd een afweging tussen de te verwachten schadelast en wat de klant bereid is te betalen voor het verzekeren van het risico. Met de huidige verhoging bieden we nog steeds een concurrerend tarief en borgen we continuïteit in onze productlijn. Eventueel kan een klant er ook voor kiezen om de dekking van de polis (tijdelijk) aan te passen, zodat het voor de komende periode beter in zijn besteedbaar inkomen past. Dit kan dagelijks.