Reactie: DAS
Naar aanleiding van de uitzending van Radar op 5 december 2016 over rechtsbijstandverzekeringen, heeft DAS de onderstaande reactie gegeven.
DAS procedeert voor klanten in duizenden gevallen per jaar. Zowel met onze eigen juristen als via externe advocaten. Voor het beste eindresultaat voor de klant is procederen lang niet altijd de beste oplossing. Onze juristen kijken zorgvuldig en in goed overleg met de klant naar de juiste aanpak van de zaak en de klant heeft altijd het laatste woord of we wel of niet gaan procederen. Bovendien heeft de klant altijd het recht om een second opinion te vragen of onze jurist het juiste juridische pad volgt. Klanten waarderen onze aanpak. Uit recent onafhankelijk onderzoek blijkt dat we ruim een 7 scoren op klanttevredenheid.
Zelf kiezen voor een externe advocaat terwijl een juridische specialist van DAS de zaak zelf kan behandelen brengt voor de klant extra kosten met zich mee terwijl de klanttevredenheid niet omhoog gaat. DAS is een naturaverzekeraar. De premie is vastgesteld op basis van afhandeling door onze eigen juridisch specialisten met dekking van advocaatkosten indien bijstand door een advocaat vereist is. Als een klant al eerder in het proces gebruik wil maken van de mogelijkheid om zelf een externe advocaat in te schakelen dan kan dat, maar daar zijn wel extra kosten aan verbonden. Het is belangrijk dat klanten zich dat realiseren en daar wijzen we ze dus op. Als onze eigen juridisch specialist de procedure ook kan voeren betreft het een eigen risico van € 250. Daarnaast geldt per procedure een maximale vergoeding voor de kosten van de advocaat. Aangezien de kosten van advocaten hoog en onvoorspelbaar zijn kan dit behoorlijk oplopen.