Reactie Delta Lloyd

Wij stelden Delta Lloyd een aantal vragen over de woekerpoliscompensatie. Hier leest u de antwoorden.

Alle klanten met een particuliere beleggingsverzekering zijn geïnformeerd over de tegemoetkomingsregeling.

Hebben alle klanten inmiddels een eerste indicatie ontvangen van een compensatie op einddatum?

99% Van onze klanten heeft een indicatie van de tegemoetkoming ontvangen. De meeste klanten hebben inmiddels al een twee keer een indicatie ontvangen, namelijk eind 2009 en bij het jaarlijks waardeoverzicht in maart 2010.Waarom heeft het zo lang geduurd voordat hier duidelijkheid over was en de klanten geïnformeerd konden worden?

De meeste klanten van Delta Lloyd hebben al in 2009 een indicatie van hun tegemoetkoming ontvangen, zoals was afgesproken.

Bij een klein deel van onze particuliere beleggingsverzekeringen hebben wij, vanwege de complexiteit van de berekeningen voor deze verzekeringen, meer tijd nodig gehad om de hoogte van een eventuele tegemoetkoming te berekenen. Wij hebben deze klanten hierover geïnformeerd.

Wanneer verwacht Delta Lloyd alle klanten geïnformeerd te hebben?

Inmiddels heeft 99% van onze klanten een indicatie van de tegemoetkoming ontvangen. Het kleine aantal klanten dat deze indicatie nog niet heeft ontvangen heeft, is hierover geïnformeerd.Moderne productenBieden jullie nu nieuwe beleggingsverzekeringen aan die transparanter zijn qua kosten dan de oude woekerpolissen?

Wat voor producten zijn dit?

Wat is het kostenpercentage van deze producten?

Sinds 2008 moeten alle beleggingsverzekeringen voldoen aan de transparantie-eisen die via de Modellen de Ruiter zijn afgesproken. Hiermee geven wij klanten volledig inzicht in de kosten en ook welke provisie er uitgekeerd wordt.

Wij zien een duidelijke tendens dat particuliere klanten kiezen voor banksparen als middel om vermogen op te bouwen voor het aflossen van een hypotheek of als aanvulling op hun pensioen. De kosten van banksparen zijn over het algemeen laag en worden duidelijk gecommuniceerd.Radar hoort veel geluiden van consumenten die ontevreden zijn met de compensatievoorstellen. Daarnaast zijn financieel experts van mening dat de compensatieregeling administratief gezien onuitvoerbaar is en niet zal leiden tot genoegdoening bij de consument.

Wij onderschrijven het idee dat de tegemoetkoming ontoereikend en onuitvoerbaar is nadrukkelijk niet.

a.    De regeling wordt correct uitgevoerd

•    De normen zijn vastgelegd in een regeling die Delta Lloyd heeft gesloten met consumentenorganisaties die honderdduizenden consumenten vertegenwoordigen. Het gaat hierbij om een regeling die pas na zeer intensieve onderhandelingen tot stand is gekomen. In een ledenpeiling van de betrokken consumentenorganisaties is de regeling door vrijwel de gehele achterban goedgekeurd.

•    De uitvoering en correctheid van de regeling en tegemoetkoming worden door een onafhankelijk accountant getoetst. De regeling is complex, maar de producten zijn dat ook. Delta Lloyd is in staat de regeling zoals overeengekomen uit te voeren.

•    Delta Lloyd heeft inmiddels aan 99% van haar klanten brieven gestuurd om hen te informeren over de hoogte van de tegemoetkoming. Dit heeft geleid tot een klein aantal klachten over deze tegemoetkoming. Hoewel we iedere klacht er eigenlijk een te veel vinden, heeft minder dan 1 op de 1.000 klanten heeft aangegeven de tegemoetkoming onvoldoende te vinden.

b.    De regeling zorgt ervoor dat de kosten binnen de afgesproken maxima blijven

•    Alle beleggingen brengen jaarlijks terugkerende kosten met zich mee. Als je die kosten maar lang genoeg optelt, leidt dit altijd tot een hoog kostenpercentage ten opzichte van de inleg. Beter is te kijken naar het rendement van de inleg op deze beleggingsverzekering, zodat deze vergelijkbaar wordt met andere vormen van beleggen of sparen.

•    Dat neemt niet weg dat niet iedereen tevreden is met de kosten die voor deze verzekeringen zijn gerekend. Dat is de reden dat Delta Lloyd als eerste verzekeraar met consumentorganisaties afspraken heeft gemaakt over de maximale kosten die wij in rekening brengen.

Op onze website www.deltalloydgroep.com hebben wij vier korte video’s geplaatst die een aantal zaken van de regeling over beleggingsverzekeringen uitleggen.Wat vindt Delta Lloyd van het idee dat verzekeraars actiever hun klanten zouden moeten benaderen om ze een genereuzer aanbod te doen voor compensatie over het verleden? Voor de toekomst zou de verzekering dan moeten worden omgezet naar een transparanter product met lagere kosten.

De overeengekomen en breed gedragen kostennorm betekent niet dat alle klanten met een beleggingsverzekering een tegemoetkoming zullen krijgen. Wij begrijpen dat in bepaalde situaties de rendementen tegenvallen, maar de regeling richt zich op een tegemoetkoming in de kosten en uitdrukkelijk niet op eventueel tegenvallende beleggingsresultaten.

De transparantie die sinds 2008 is ingezet via de Modellen de Ruiter houdt in dat alle klanten met een beleggingsverzekering jaarlijks een opgave krijgen waarin alle kosten staan vermeld en waar diverse voorbeeldkapitalen worden getoond. Hiermee kan de klant beoordelen of de verzekering nog voldoet aan zijn oorspronkelijke doel. Samen met een adviseur kan de klant bepalen of de verzekering aangepast moet worden.

Of het beter, goedkoper of verstandig is om de bestaande beleggingsverzekering om te zetten naar een andere verzekering of een bankproduct is niet eenvoudig te beantwoorden en vraagt om een advies per klant. Indien de klant na overleg met zijn adviseur de polis wil aanpassen zullen wij daar uiteraard aan meewerken.