Reactie Dr. Oetker
Naar aanleiding van de uitzending over kindermarketing, heeft producent Dr. Oetker onderstaande reactie gegeven.
Als producent van merkartikelen zijn wij ons van onze verantwoordelijkheid bewust. In Nederland, Duitsland en andere landen hebben consumenten groot vertrouwen in ons merk en onze organisatie. In deze hoedanigheid bieden wij producten voor het hele gezin aan, ook voor kinderen. Paula pudding wordt sinds 2007 in verschillende smaken en groottes aangeboden. Dit om een zo breed mogelijk assortiment te creëren waaruit consumenten, afhankelijk van hun individuele voorkeuren en behoeften, kunnen kiezen.
Voor ons is reclame en marketing een essentieel deel van een open en zelf beschikkende samenleving: reclame speelt een fundamentele rol bij eerlijke en zuivere concurrentie. Tevens biedt reclame ook voor alle consumenten toegankelijke informatie over de producten en hulp bij de oriëntatie en de beslissing.
Kinderen en jonge mensen moet geleerd worden om te gaan met de reclame waarmee zij omringd zijn en waarmee ze dagelijks geconfronteerd worden, teneinde deze juist in te kunnen schatten. Het overbrengen van de omgang met media dient daarbij deel van de opvoeding door de opvoeders en publieke opleidingsinstellingen en scholen te zijn.
Tegelijkertijd hebben wij als organisatie de verantwoordelijkheid om de naïviteit van kinderen niet te misbruiken, maar door verantwoorde reclame met hun behoefte aan bescherming rekening te houden. Wij conformeren ons in Nederland dan ook aan de Reclamecode voor Voedingsmiddelen m.b.t. (geen) reclame gericht aan kinderen onder de 7 jaar. Daarnaast onderschrijven wij het Convenant Gezond Gewicht en de gedragsregels vanuit de FNLI (zie website) waarin wij ons beperken in reclame gericht aan kinderen tussen de 7 en 12 jaar.