Reactie gemeente Enschede

In de uitzending van maandag 29 september 2025 besteden we aandacht aan bewoners van de wijken Pathmos en Stadsveld in Enschede, die vorig jaar door wateroverlast hun woning moesten verlaten. We hebben de gemeente Enschede om een reactie gevraagd. Deze lees je hier.
Wateroverlast juli 2024
De gebeurtenissen van juli vorig jaar hebben grote impact gehad op bewoners in Pathmos en Stadsveld. Het is ontzettend ingrijpend dat tientallen woningen van De Woonplaats op dit moment niet bewoond zijn en bewoners noodgedwongen hun woning hebben moeten verlaten. Voor het merendeel van de betrokken huishoudens is inmiddels een nieuwe plek gevonden, maar we weten dat er nog enkele dossiers lopen tussen huurder en verhuurder. Daarbij willen we benadrukken dat dit een kwestie is tussen huurder en verhuurder, de gemeente hierin dus formeel geen partij is en geen inhoudelijke besluiten kan nemen.
De gemeente ziet een duidelijke verantwoordelijkheid voor een veilige en gezonde leefomgeving in Pathmos en Stadsveld. Na de overstroming is onze inzet daarbij gericht op drie niveaus:
- Korte termijn: noodmaatregelen zoals hotelovernachtingen, inrichting van wisselwoningen, een calamiteitenfonds en aanbod tot aankoop voor particuliere woningeigenaren.
- Middellange termijn: maatregelen om de buurt leefbaar te houden, zoals extra groenonderhoud, verlichting en veiligheid.
- Lange termijn: we werken op dit moment volop aan een uitvoeringsplan voor een toekomstbestendig Pathmos en Stadsveld, inclusief maatregelen tegen wateroverlast, verbetering van woningen, vergroening van de wijk en behoud van het karakter.
Wij werken nauw samen met De Woonplaats en andere partners. Iedereen heeft daarbij zijn eigen rol en verantwoordelijkheid. Onze focus ligt op het samenbrengen van partijen en het toekomstbestendig maken van de wijk.
We begrijpen de zorgen en onzekerheid van bewoners. Als gemeente doen we wat we kunnen binnen onze rol, met vertrouwen in de corporatie en partners. Transparantie, duidelijke communicatie en concrete stappen zijn daarbij belangrijk om het vertrouwen stap voor stap te herstellen.
Vocht en schimmel
We zien dat vocht en schimmel in (corporatie)woningen niet alleen lokaal, maar landelijk spelen. In de basis is dit een kwestie tussen huurder en verhuurder. Bewoners adviseren wij daarom klachten altijd bij de verhuurder te melden. En indien gewenst juridisch advies in te winnen. Bijvoorbeeld via het Juridisch loket.