Reactie Goede Doelen Loterijen
Iedere maand reiken de Goede Doelen Loterijen (Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij, Sponsor Bingo Loterij) vele honderdduizenden prijzen uit. De Tommy Telecom prijs was onderdeel van de prijzenpakketten van de drie loterijen in de periode september 2008 tot april 2009. De prijs bestond uit een mobiele telefoon en een BASIC belabonnement van 1400 gratis belminuten die binnen een jaar gebruikt moesten worden. Na het gebruik van de 1400 gratis belminuten of na het jaar liep het abonnement automatisch af. In totaal zijn 27.000 van deze prijzen uitgereikt. Tommy Telecom B.V. was de leverancier van deze prijs. PLUS-abonnement
Bellen in het buitenland en bellen naar 0900-nummers was niet inbegrepen in deze prijs. Daarvoor bood Tommy Telecom in de begeleidende brief de mogelijkheid tot het op eigen kosten opwaarderen van het gratis BASIC belabonnement: een Tommy PLUS-abonnement. Dit extra abonnement ging men rechtstreeks aan met Tommy Telecom B.V. De extra kosten werden door Tommy Telecom in rekening gebracht bij de betreffende PLUS-abonnee. Daarnaast werd het PLUS-abonnement bij activeren van de sim-kaart als extra mogelijkheid aangeboden door Tommy Telecom.Faillissement Tommy Telecom B.V.In juli 2009 ging Tommy Telecom B.V. failliet. Daarmee kwam het gebruik van de 1400 gratis belminuten voor de prijswinnaars in gevaar. Wij hadden een verplichting aan de prijswinnaars en konden hen niet de dupe laten worden van deze omstandigheid. Wij hebben met instemming van de curator van Tommy Telecom het bedrijf Elephant Talk bereid gevonden de dienstverlening aan de winnaars voort te zetten. De loterijen namen de kosten van de (resterende) vrije belminuten op zich. Het PLUS-abonnement werd, met instemming van de curator, een kwestie tussen Elephant Talk en de abonnee. Daarnaast hebben de Goede Doelen Loterijen een aparte helpdesk met een gratis 0800 nummer ingericht waar deelnemers met hun vragen over de prijs terecht konden. In juli 2010 is de helpdesk opgeheven omdat er geen vragen meer binnenkwamen. Sindsdien hebben wij ook via de reguliere klantenservice van de Goede Doelen Loterijen nauwelijks klachten over de Tommy Telecom prijs ontvangen. Abonnees met PLUS-abonnementEr zijn prijswinnaars die een PLUS-abonnement hebben afgesloten, maar zeggen hier niet expliciet voor gekozen te hebben.
Deze abonnees weigeren daarom de door Elephant Talk hiervoor verzonden facturen te betalen. Elephant Talk heeft een incassobureau ingeschakeld dat onlangs een aanmaning heeft verzonden naar de betreffende abonnees. Omdat het aangaan van een PLUS-abonnement een zaak was tussen Tommy Telecom/Elephant Talk en de deelnemer beschikken wij niet over informatie in hoeverre de deelnemer indertijd toestemming heeft gegeven voor een PLUS-abonnement met de daarbij behorende kosten.OplossingNatuurlijk willen wij niet dat onze deelnemers hinder ondervinden naar aanleiding van het winnen van een prijs. Daarom hebben wij in deze situatie besloten tot een uitzonderlijke stap. Wij zullen er voor zorgen dat deze prijswinnaars vanaf nu niet langer worden lastiggevallen door het incasso-bureau voor deze facturen. De Goede Doelen Loterijen nemen deze kosten voor hun rekening.
Prijswinnaars die alsnog vragen hebben, kunnen contact opnemen met de loterijen via de klantenservice 0900-3001500 (20 ct per minuut) of via het Tommy Telecom-webformulier onder het kopje contact op de site www.postcodeloterij.nl.