Reactie ING

Een tarief voor nieuwe en bestaande klanten

De ING hanteert 1 tarief voor nieuwe en bestaande klanten. Bij nieuwe hypotheken en bij verlenging van de rentevaste periode van lopende hypotheken wordt uitgegaan van hetzelfde tarief.

Klanten krijgen 5 weken van te voren een brief met verschillende rentevaste periodes waaruit de klant kan kiezen. Al onze tarieven zijn te vinden op ing.nl:http://www.ing.nl/particulier/hypotheken/tarieven/hypotheekrente/index.aspx

Kortingen

Indien klanten een hypotheek afsluiten hebben zij de mogelijkheid om te kiezen voor voordeelopties:Optie 1: klant krijgt 0,25% korting indien de klant geen gebruik maakt van dagrente. De rente in de offerte is de rente die de klant betaalt. De klant is tijdens de offertetermijn (tot aan passeren) beschermd tegen rentestijging maar profiteert hierbij niet van een rentedaling. Deze korting geldt alleen voor de eerste rentevastperiode.Optie 2: klant krijgt 0,15% korting indien de klant afziet van de optie om bij verhuizing boetevrij weg te kunnen. Deze korting kan de klant ook bij een renteverlenging kiezen.

 

Naast de twee voordeelopties kent de ING vier keuzepakketten (o.a. starters en nieuwbouw) waarbij de klant onder bepaalde voorwaarden een korting kan ontvangen voor de eerste rentevaste periode.

Deze informatie is te vinden op:http://www.ing.nl/particulier/hypotheken/tarieven/overige-hypotheektarieven/index.aspx

In de offerte communiceren we duidelijk dat deze specifieke kortingen alleen geldig zijn voor de eerste rentevastperiode. De hypotheekadviseur heeft daarnaast beperkt individuele ruimte om korting te verlenen aan nieuwe en bestaande klanten.

 

Het is tijdens de looptijd bij de ING mogelijk om de risico-opslag te verlagen. Hoe lager de hypotheek ten opzichte van de waarde van de woning des te lager deze opslag is. Klanten kunnen altijd tijdens de looptijd (dus niet alleen bij einde RVP) contact opnemen met de ING en als zij kunnen aantonen dat de waarde gestegen is (bijvoorbeeld door WOZ aanslag). Dan kan de opslag kosteloos worden verlaagd. ING biedt de klant de mogelijkheid om aan te tonen dat hij/zij door een hogere waarde van de woning in een lagere risicoklasse valt. Dit geldt niet voor NHG.

NHG

Het is mogelijk om tussentijds een hypotheek onder NHG condities te verkrijgen indien de klant aan de NHG voorwaarden voldoet en investeert in de kwaliteitsverbetering van de woning. De hypotheek moet dan worden overgesloten. Dit is een voorwaarde van NHG, niet van de bank.

Loyaliteitsbonus

Zodra de hypotheek is afgesloten, spaart de ING voor de klant elk jaar 0,2% van de restschuld van de hypotheek (de peildatum voor het bepalen van de restschuld is 31 december). Deze bonus wordt interessant als de klant verhuist naar een andere koopwoning en opnieuw de hypotheek bij de ING afsluit. De klant mag dan de waarde van de Loyaliteitsbonus gebruiken om (een deel van) de afsluitprovisie van de nieuwe hypotheek te betalen.

De specifieke situatie van de ING klant, die in de TV uitzending van Tros Radar aan bod is gekomen, is conform dit beleid behandeld. Mochten klanten vragen hebben over hun hypotheek of niet tevreden zijn over de door de ING geleverde dienstverlening dan kunnen zij uiteraard altijd contact met de ING opnemen.