Reactie Ministerie van Financiën
“Het lijkt niet onlogisch dat het feitenonderzoek door de verzekeraar zelf mag worden gedaan of door een dochteronderneming. Het wordt natuurlijk anders als de verzekeraar in de polisvoorwaarden de klant de keuze biedt om desgewenst zelf een expert in te schakelen. Van dergelijke polisvoorwaarden zijn voorbeelden. Dan moet de verzekeraar zich daar uiteraard aan houden.
Bij het persoonlijk onderzoek geldt dat een verzekeraar dit zelf kan verrichten of kan uitbesteden aan een onderzoeksbureau. Dit onderzoeksbureau dient onafhankelijk te zijn en mag niet tot de betreffende verzekeraar behoren. Dit is althans zo bepaald in de Gedragscode Persoonlijk Onderzoek, opgesteld door het Verbond van Verzekeraars. In de Gedragscode zou deze bepaling duidelijker geformuleerd kunnen worden. Wij hechten er veel waarde aan dat deze Gedragscode wordt nageleefd. De Stichting Toetsing Verzekeraars ziet daar op toe.
Als verzekeraars zich niet houden aan hun eigen polisvoorwaarden of aan hun gedragscode kan de klant uiteraard in eerste instantie gebruik maken van de interne klachtenprocedure van de verzekeraar. Vervolgens kan de klant ook terecht bij KIFID (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) of de rechter.µ