Reactie Solaar

Solaar Logo

Reactie Solaar op vragen Radar maart 2025

Voorafgaand aan de uitzending die u in december heeft gemaakt, had u ons ook gevraagd om te reageren. Dat hebben we gedaan. Wij hebben uitgebreide antwoorden gegeven op de vragen die u stelde. Met die antwoorden zijn ook veel misvattingen over de handelswijze van Solaar weggenomen. Bijvoorbeeld: in onze antwoorden was al te lezen dat Solaar zelf geen gas of stroom levert, maar dat de levering wordt verzorgd door een energieleverancier. Radar heeft deze reactie van Solaar niet genoemd in de uitzending en dat is erg betreurenswaardig. Daardoor is het beeld ontstaan dat Solaar ten onrechte pretendeert een vergunning te hebben.

Dat is niet zo en die misvatting is ook door ons bij de betreffende medewerker weggenomen.Ook als het aankomt op informatie over de borg/wettelijke bedenktijd, de door ons gehanteerde prijzen (die ook door veel andere aanbieders wordt gehanteerd), dat wij niet 'verkopen in combinatie met een lening', het feit dat het gaat om dynamische energiecontracten, de misvattingen rondom de annulering en 'de factuur van 6.000 euro' en het feit dat wij niet ongevraagd mensen bellen, is in de uitzending niet aan de orde gekomen. Ook zou bij één van de klanten geen EMS-software geïnstalleerd zijn, terwijl dat wel het geval was. De betreffende batterij was daarom gewoon een slimme batterij en niet een domme, zoals werd gezegd.

De uitzending in december laat dus een onjuist beeld over Solaar in stand, terwijl u wist dat de werkelijkheid veel genuanceerder is dan gepresenteerd. Ook de onjuiste suggestie dat Solaar zou betalen voor positieve reviews is verwerpelijk. Dat is geenszins het geval. Een medewerker kán een beloning krijgen als over hem of haar een positieve review binnenkomt, maar aan klanten wordt geen incentive geboden voor het achterlaten van een positieve review.

Dat beeld is in de uitzending wel geschetst. Het zal u niet verbazen dat wij dat heel, heel jammer vinden. Vooral omdat erg veel mensen gewoon heel tevreden zijn met Solaar en wij ons best doen om de klanten zoveel als mogelijk tevreden te stellen. Overigens: mochten er klanten zijn die onze producten desondanks te duur vinden, dan staat het de betreffende klant uiteraard helemaal vrij om de producten niet af te nemen. Wij gaan ervan uit dat een klant zich enigszins, vooraf en achteraf, verdiept in de aanschaf. Daar is ook de wettelijke bedenktijd voor bedoeld. Is een klant toch niet tevreden, dan kan die klant tijdig van de aanschaf af.

Het lijkt er nu helaas op dat over Solaar opnieuw een uitzending wordt gemaakt met veel sentiment en weinig nuance zoals hierboven genoemd. Wij hebben er geen baat bij om in een dergelijke setting te reageren. Een fysieke afspraak zal daarom niet plaatsvinden, Wel refereren we voor de onderwerpen waarover u nu weer vragen heeft, aan de antwoorden die we al eerder gaven.

Die antwoorden zien op dezelfde onderwerpen. In elk geval herhalen we dat wij geen onterechte boetes in rekening brengen of borg onterecht inhouden, voor de acquisitie samenwerken met diverse partners, de verschillende aanschafwaarden (gelet op de verschillende elementen en oplossingen) reële marktprijzen vertegenwoordigen en dat de keuze voor de wijze van financiering door de klant wordt gemaakt. Solaar verkoopt geen leningen.

In de informatieverstrekking zijn we duidelijk over de totale kosten en de verwachtingen, op dezelfde wijze als andere belangrijke aanbieders van verduurzamingsproducten.

Tenslotte zijn wij met onze partners goed aan het bestuderen welke klachten er nog ontstaan, waardoor die ontstaan en hoe we die kunnen verhelpen.

Wij zijn ons ervan bewust dat een deel van de klachten en annuleringen nog niet is verwerkt, maar daar wordt hard aan gewerkt. Wij willen benadrukken dat klanten die annuleren binnen de wettelijke bedenktijd, altijd hun borg terugkrijgen. Wij zien het als onze taak om de klanttevredenheid te bevorderen. Als dat betekent dat we onze werkwijze moeten herzien, dan zullen we dat zeker doen.

DE EERDERE REACTIE VAN SOLAAR is hier te lezen: LINK