Reactie T-Mobile
T-Mobile reageerde desgevraagd als volgt.
TROS Radar heeft laten weten veel klachten te ontvangen over mobiele-telefoonverzekeringen. Het zou hier primair gaan om klachten met betrekking tot de communicatie en voorlichting over dergelijke verzekeringen. Slechts incidenteel ontvangt T-Mobile vragen of klachten over mobiele telefoonverzekeringen. T-Mobile herkent zich dan ook niet in de door TROS Radar geschetste klachten of negatieve teneur over verzekeringen van mobiele telefoons en de communicatie hierover.
Uiteraard zijn wij bereid nader onderzoek te verrichten naar klachten en vragen over dit onderwerp, die via TROS Radar worden gemeld. Wij hebben TROS Radar verzocht inzage te verkrijgen in deze klachten, maar hieraan heeft TROS Radar vooralsnog geen gehoor gegeven.
T-Mobile reageert hierbij op de aantijging van TROS Radar dat er sprake zou zijn van onduidelijke communicatie of voorlichting over mobiele telefoonverzekeringen.
Indien klanten bij één van de T-Mobile verkooppunten aangeven hun toestel te willen verzekeren, bieden wij de mogelijkheid om een verzekering voor de mobiele telefoon af te sluiten via ProAssist. Dit kan tot 14 dagen na aankoop. De verzekering dekt alle vormen van schade en/of defect zijn, met uitzondering van opzettelijk toegebrachte schade. Bovendien dekt deze verzekering de schade welke niet gedekt wordt door de standaard garantie van het toestel, zoals val- stoot- of waterschade. Bij de uitgebreide verzekering, die tevens dekking geeft bij diefstal, wijzen wij onze klanten erop dat er strikte voorwaarden gelden vanuit de verzekeraar. Er moet bijvoorbeeld sprake zijn van aantoonbare braak- en letselschade. Vergelijkbaar met iedere andere soort verzekering is het aan de klant om hier wel of niet voor te kiezen.
Geïnteresseerde klanten hebben in onze winkels uiteraard de mogelijkheid om de shopmedewerkers te raadplegen. Daarnaast kunnen klanten bovengenoemde informatie nalezen in een speciale brochure waarin T-Mobile de verschillende verzekeringen overzichtelijk uiteen heeft gezet. Hierin wordt bijvoorbeeld ook duidelijk de hoogte van het eigen risico vermeld. Indien klanten een dergelijke verzekering willen afsluiten, vullen zij in de winkel het aanvraagformulier in waarop klanten nog een keer de algemene voorwaarden kunnen nalezen. Bij afsluiting van de verzekering ontvangen klanten bovendien een verzekeringspakket met onder andere een welkomstbrief waarin wederom de polisvoorwaarden worden gemeld.
T-Mobile is van mening dat zij klanten die interesse hebben in het afsluiten van een mobiele telefoonverzekering, voldoende over dit product informeert. Het is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de klant om de informatie die door ons in verschillende vormen en op verschillende momenten over de af te sluiten dan wel afgesloten verzekering wordt aangeboden, door te nemen en hiermee bekend te zijn.
De verzekering wordt overigens los van het mobiele telefonie abonnement aangeboden. De verzekering is ontwikkeld door ProAssist en wordt onder de merknaam T-Mobile in onze winkels aangeboden. Zoals duidelijk blijkt uit het polisvoorwaarden, wordt de verzekering uitgevoerd door ProAssist. Klanten die de verzekering afsluiten, worden bediend en te woord gestaan door ProAssist. Er is geen directe link tussen het mobiele telefonie abonnement en de verzekering voor de mobiele telefoon. T-Mobile registreert daarom geen informatie over verzekeringen die klanten hebben afgesloten bij ProAssist.
In de reactie refereren wij aan de brochure, het aanvraagformulier en het verzekeringspakket met de welkomstbrief.