Reactie Unilever
Naar aanleiding van onze uitzending over kindermarketing, heeft Unilever de volgende reactie gegeven
- Unilever maakt in Nederland nooit reclame gericht op kinderen jonger dan 7 jaar. Richting kinderen van 7 t/m 12 jaar communiceren we alleen met ijsjes die voldoen aan Unilever voedingscriteria. Deze criteria zijn gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift en publiekelijk toegankelijk op onze website.
- Zelf-regulering rondom kindermarketing werkt zeker. De deelnemers aan de EU Pledge (zie attached) voor verantwoorde marketing richting kinderen hebben gezamenlijk een 50% reductie bereikt van reclame richting kinderen voor voedingsmiddelen die niet voldoen aan voedingscriteria. Per 2014 zullen de deelnemers aan de EU Pledge gezamenlijk voedingscriteria gaan hanteren om de transparantie richting de consument te vergroten.
- In 2011 begon de Max Adventures campagne. Deze campagne is gericht op het inspireren van kinderen meer om te avontuur te beleven en meer te bewegen. De Max ijsjes die hieraan zijn gekoppeld voldoen aan strikte richtlijnen voor energie, suiker en verzadigde vet.
- Max-ijsjes zijn verantwoorde ijsjes die op een verantwoorde manier worden gecommuniceerd naar kinderen. Het meest populaire ijsje bevat slechts 45kcal.
- Unilever gaat nog een stap verder en heeft zich als onderdeel van het Sustainable Living Plan wereldwijd ten doel gesteld dat tegen 2014 100% van onze kinderijsjes per portie 110 calorieën of minder bevatten. Deze grenswaarde is in lijn met het energie criterium dat door de Stichting Ik Kies Bewust is opgesteld.