Reactie Univé

Hieronder de reactie en antwoorden van Univé naar aanleiding van onze uitzending.

 

Dat blijkt ook uit de feiten. Zo is Univé onlangs voor de derde achtereenvolgende keer uitgeroepen tot meest klantvriendelijke verzekeraar van Nederland. Ook bij Compander is de klanttevredenheid groot. Van de meer dan 1000 onderzoeken die Compander het afgelopen jaar heeft afgehandeld, hebben er slechts 8 tot een klacht geleid – minder dan 1%.Compander maakt sinds 2004 onderdeel uit van Unive. Waarom kiezen jullie er voor een dochteronderneming in te zetten voor schadeonderzoek?Elke verzekeraar mag onderzoekers inschakelen om de oorzaak en de hoogte van een schade vast te stellen. Dat is een onmisbaar onderdeel van het verzekeringsbedrijf. Vaak zijn deze experts gewoon in dienst bij de verzekeraar. Compander is ook voortgekomen uit de interne onderzoeksafdeling van Univé. In 2004 hebben we ervoor gekozen om de onderzoeksafdeling te verzelfstandigen in een apart bedrijfsonderdeel, zodat Compander naast Univé als hoofdopdrachtgever ook voor andere opdrachtgevers kon gaan werken.Naast Compander werken we overigens ook vaak met andere onderzoeksbureaus, afhankelijk van de capaciteit en expertise die we nodig hebben.Hoe kunt u aan de verzekerde de onafhankelijkheid garanderen van het onderzoeksbureau Compander?Alle bureaus die wij inschakelen, inclusief Compander, werken volgens de gedragscode van branchevereniging NIVRE. Die code schrijft voor dat een schade-expert objectief voor alle partijen en deskundig opereert.In de gedragscode persoonlijk onderzoek staat: een bureau dat door de verzekeraar wordt belast met het uitvoeren van een persoonlijk onderzoek en dat niet tot het concern van de verzekeraar behoort. Het inschakelen van een schadebureau dat eigendom is van de onderneming, staat daar haaks op omdat het feiten,- en persoonlijk onderzoek vaak door elkaar heen lopen. Waarom houdt u zich niet aan deze regel van uw eigen gedragscode?Het uitgangspunt van de gedragscode is dat een verzekeraar zelf persoonlijk onderzoek mag uitvoeren, met onderzoekers die bij de verzekeraar in dienst zijn. Uitbesteden van dit onderzoek mag ook, op voorwaarde dat hiervoor een onafhankelijk onderzoeksbureau gekozen wordt.

 Univé voldoet op dit punt dus inderdaad niet aan de letter van de gedragscode. Wij handelen echter wel in de geest van de gedragscode. Compander is immers 100% eigendom van Univé. In de praktijk werkt een onderzoeker van Compander dus op precies dezelfde manier met Univé als interne onderzoekers dat doen bij andere verzekeraars.

 

Overigens zijn we de positie van Compander binnen Univé opnieuw aan het bekijken, als onderdeel van een interne reorganisatie die eerder dit jaar is ingezet. De gedragscode persoonlijk onderzoek is onderdeel van deze heroverweging.Hoe staat u tegenover een onafhankelijk orgaan dat per schade aangifte een schade onderzoeksbureau van de verzekeraar toewijst?Dat levert geen meerwaarde op en leidt bovendien tot onnodige kosten en complexiteit. De onafhankelijkheid en kwaliteit van onderzoekers wordt nu al gewaarborgd door het NIVRE, dat als branchevereniging de ideale partij is om hier toezicht op te houden. Zij beschikken immers over de juiste vakinhoudelijke kennis om onderzoekers de maat te nemen.

 

Een orgaan dat onderzoeksbureaus gaat toewijzen aan verzekeraars voegt hier niets aan toe. Het zou een bureaucratisch monster worden vanwege het enorme aantal schades dat verzekeraars dagelijks te verwerken krijgen. De kosten hiervan zouden waarschijnlijk gedragen moeten worden door de verzekerden in de vorm van hogere premies. Bovendien zou de schadeafhandeling langer gaan duren, omdat zo’n orgaan zich opnieuw inhoudelijk zou moeten verdiepen in een zaak voordat ze een bureau kunnen toewijzen.