Reactie UWV
Naar aanleiding van de uitzending over de digitale overheid heeft het UWV onderstaande reactie gegeven.
In zijn algemeenheid kunnen we zeggen dat wanneer een uitkering aangevraagd wordt, mensen worden gewezen op hun eigen verantwoordelijkheid om bij UWV veranderingen aan inkomstenkant tijdig en correct door te geven. Wanneer dit te laat gebeurt en het is te wijten aan de mensen zelf, kunnen er sancties volgen. Bij het recht op een uitkeringen horen nu eenmaal ook plichten. UWV houdt altijd rekening met de omstandigheden, zoals de beschikbaarheid van de website in de betreffende periode. Echter, wanneer iemand al enige tijd aan het werk is maar in de tussentijd toch een uitkering ontvangt en dat niet of te laat wordt doorgegeven aan UWV, zelfs niet telefonisch, heeft dat consequenties. Hoe vervelend dat ook is.
In gevallen dat de site van UWV langere tijd vanwege onderhoud of storing minder goed beschikbaar is worden alternatieve kanalen aangeboden, zoals het telefonisch contactcenter en de openstelling van de vestigingen voor het aanvragen van een uitkering. Op die manier kunnen mensen altijd bij het UWV terecht.
Het aanvragen van een WW-uitkering moet tijdig gebeuren, uiterlijk vier weken voor einde dienstbetrekking. Elke uitkering wordt dan op tijd binnen de gestelde termijn afgewikkeld. Op jaarbasis worden meer dan 600.000 WW-aanvragen in behandeling genomen en verwerkt (2012) en gaat dat in meer dan 90% van alle gevallen online. Wanneer mensen verzuimen dat tijdig via UWV aan te vragen en hierdoor in de problemen komen vinden wij dat heel vervelend, wij zullen er dan alles aan doen om mensen te helpen.