Reactie: Vodafone

Naar aanleiding van onze uitzending over onverklaarbaar dataverbruik heeft Vodafone de onderstaande reactie gegeven.

  • Smartphones en apps verbruiken vaak data zonder dat gebruikers dat in de gaten hebben. Ook is niet altijd duidelijk hoeveel data een bepaalde app of bijvoorbeeld het bekijken van een video verbruikt.
  • Er worden steeds meer video’s bekeken, ook omdat die vaak automatisch worden afgespeeld (bijvoorbeeld op Facebook).
  • Hierdoor kan de databundel sneller leeg raken dan verwacht.
  • Wat voor een klant onduidelijk kan zijn, is waaraan de data precies opgaat.
  • Vanwege privacywetgeving mogen we dat echter niet bijhouden en kunnen we dat helaas niet aan klanten uitleggen.

 Onjuiste bundelstatus?

  • Binnen het Vodafonenetwerk wordt data door twee aparte systemen geteld: één voor de bundelstatus in My Vodafone en voor het versturen van waarschuwings-sms’jes, en één voor de rekening.
  • De afgelopen maanden liep de teller van de bundelstatus bij een klein percentage van de klanten niet geheel synchroon met het dataverbruik, waardoor de bundelstatus vertraagd werd weergegeven in My Vodafone. Dit is inmiddels opgelost.  
  • Alle klanten krijgen een waarschuwings-sms als hun databundel bijna of helemaal op is. Als dat vanwege een storing te laat gebeurt, crediteert Vodafone automatisch eventuele onterechte buitenbundelkosten.    
  • De rekening klopt wel altijd, omdat dataverbruik voor de rekening apart wordt bijgehouden.
  • Deze situatie heeft de afgelopen maanden tot verwarring geleid bij een deel van de klanten. We hebben dit allemaal individueel opgelost.