Reclame Code Commissie: Albert Heijn misleidend over kip

AHKip_12.02.2020.jpg

De Reclame Code Commissie (RCC) geeft Wakker Dier gelijk: Albert Heijn prijst de AH-kip ten onrechte aan als ‘een vitaler ras’ en beweert dat deze kip ‘meer ruimte’ heeft, terwijl dit helemaal niet het geval is.

De claim dat de AH-kip meer ruimte zou hebben, klopt niet. Er is geen enkele supermarkt die minder ruimte voor de kippen heeft dan de Albert Heijn. Mede op basis van deze claim, riep Wakker Dier de supermarkt afgelopen september uit tot Liegebeest. Deze prijs is bedoeld voor bedrijven die consumenten op het verkeerde been zetten over het dierenwelzijn van hun producten. 

Normaal gesproken leven kippen in kleine groepen met een strenge hiërarchie. Groeisnelheid en bezettingsdichtheid zijn hiermee bepalende factoren voor het welzijn van kippen, bevestigt Wageningen Universiteit. Het is daarom erg kwalijk dat Albert Heijn hierover liegt, vindt Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Plofkip is verruild voor 'lokkip'

Alle grote supermarkten hebben de afgelopen jaren de plofkip verruild voor de ‘lokkip’. De AH-kip is hier een voorbeeld van. Andere supermarkten hebben andere namen voor hun kip. Hiermee willen ze klanten aan zich binden, oftewel naar zich toe ‘lokken’. Alle varianten van de ‘lokkip’ hebben onvoldoende welzijn om voor één ster van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming in aanmerking te komen.

Bron: Wakker Dier