Reclames: welke regels zijn er?
Van billboards langs de snelweg tot 's avonds op televisie: in allerlei soorten flitsen reclameboodschappen aan ons voorbij. Waar moeten commercials zich aan houden en waar kun je als consument een klacht indienen?
Martin de Munnik is neuromarketingstrateeg: 'Een reclame moet voldoen aan de wet en aan een goede smaak.' Volgens De Munnik mag een reclame 'niet oneerlijk' zijn. 'Er had ook kunnen staan "eerlijk zijn" maar "niet oneerlijk" geeft wat meer ruimte voor overdrijven. Reclame is toch iets mooier maken dan dat het is', aldus De Munnik.
Ben jij een irritante reclame tegengekomen op televisie of radio? Radar reikt ieder jaar de Loden Leeuw uit!Stuur je nominatie in
Reclame Code Commissie
Mooier maken mag dus, maar liegen niet. 'Effectieve reclames zetten de positieve emoties aan en de negatieve emoties uit. Begeerte en verwachting moeten bij de consument aan staan. Dat is nodig voor een goede reclame. Maar door adverteerders wordt daar af en toe de hand mee gelicht; er wordt al snel overdreven. Daar let de Reclame Code Commissie dan ook vooral op. Kan de belofte worden nagemaakt?’
De Reclame Code Commissie (RCC) is er voor iedereen die een klacht heeft over een reclame. Zij doen dan uitspraak of de reclame wel of niet door de beugel kan.
Zo mag de reclame van de Rabobank 'Growing a better world together' niet. De commercial zou suggereren dat de bank het voedselprobleem gaat oplossen. Een voorbeeld van een reclame die wél mag is die van Unox-soep met met de 'vergrote soepballen'.Lees de reactie van de Rabobank
Wat voor effect hebben reclames op ons?
De Munnik onderzoekt voor Neurensics het effect van reclames op ons brein. 'Ons brein is een evaluatie-machine. Diverse emoties zoals vertrouwen, lust, angst, gevaar en bijvoorbeeld woede wisselen elkaar af. Tv-commercials laten deze emoties in rap tempo door ons hoofd flitsen. Aan de hand van hersendata kunnen we zien welke reclame wel op ons werkt en of we de reclame wel waarderen of niet. Aan die data kun je ook zien of wij het onbewust ook een leuke of juist stomme reclame vinden. Als het een leuke reclame is hoeft het nog niet perse goed voor de verkoop van een product te zijn en andersom geldt hetzelfde.'
Deel je ervaringen, stel vragen en discussieer met andere leden over dit onderwerp.
Laatste reacties
4In bijna alle reclames wordt de waarheid in meer of mindere mate geweld aan gedaan. Wat mag wel? En vooral: wat mag er eigenlijk niet? Iedereen die een klacht heeft mag naar de Reclame Code Commissie, die bepaalt vervolgens of de reclame wel of niet door de beugel kan. Maandag 16 april 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1 Lees meer: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/16-04-2018/
Ik zag Stella reclame vanaf €999,- en tot €600,- inruil maar die bleek alleen op de ietsje duurdere te gelden.... Ja, hoe trek je mensen naar de showroom en lopen weg omdat ze niet zo goedkoop zijn! Ook de uitverkocht folder van diverse bekende winkels, dan krijg je dat ze ongelezen bij oud papier komen want na enkele keren vragen en voor niets lopen gaat het Kruidvat gelijk de kachel in! Misleidende reclame kan dus een effect veroorzaken waar ze jarenlang last van hebben..... Als ik een bepaalde folder niet eens meer opende en door bladerde..... dat is duur drukwerk voor niets en moeten we vaker doen!
Welke regels zijn er? Ik erger me geweldig aan de reclame van Becel ze claimen een plantaardig en gezondheid verbetert product aan te bieden. Nu lees ik in een bericht geschreven door een arts dat ze plantaardige olie bewerken zodat de olie gaat stollen en beter geconserveerd kan worden. In plaats van gezond wordt dit product dus slecht voor hart en bloedvaten. Dus mensen met hart en bloedvat klachten worden gesimuleerd een product te kopen wat slecht is voor hun gezondheid. Mijn kennis van scheikunde zegt dat wanneer iets bij kamertemperatuur vloeibaar is en wanneer dit uit de fabriek komt een vaste stof is , de stof dus scheikundig verandert is en dus kan men niet meer spreken over een plantaardig product