Reizigers missen vlucht door lange rijen op Schiphol

De drukte op Schiphol is voorlopig nog niet voorbij. Vrijdag en zaterdag misten veel mensen hun vlucht doordat zij vast stonden in lange wachtrijen op de luchthaven.
Ook maandag rekent Schiphol op enorme aantallen reizigers. 'Voor zaterdag rekenden we op 190.000. Maandag gaan we over de 200.000', zegt een woordvoerder. Dat zijn aantallen die normaal gesproken in de zomer worden gehaald. 'Dramatisch', zegt luchtvaartmaatschappij KLM. Tientallen mensen misten hun vlucht door de lange rijen.
Extra personeel bij bagagecontrole
Het was zaterdag, net als vrijdag, erg druk op Schiphol. Nederland viert de meivakantie en trekt erop uit. Een woordvoerster van de luchthaven: 'We doen ons best en werken er hard aan om alles zo goed mogelijk te laten verlopen.' Er is extra personeel ingezet, met name bij de bagagechecks. Reizigers klaagden zaterdag volop op de sociale media.
Zondag hadden de reizigers al minder last van de drukte dan op vrijdag en zaterdag. Volgens de KLM stond de teller zondag na het middaguur op negen passagiers die hun vlucht hadden gemist. Het ging volgens een woordvoerder van KLM een stuk beter: de vluchten waren meer verspreid over de hele dag en mensen werden beter doorverwezen naar kortere rijen.
Vluchten expres vertraagd
Sinds de paasdrukte missen dagelijks gemiddeld zestig KLM-reizigers hun vlucht, uitsluitend door de lange rijen, meldt KLM. Vooraf meldde een woordvoerder van de vliegmaatschappij dat het zaterdag zal oplopen tot honderd. Dat aantal was nog veel hoger geweest als KLM niet had besloten veel vluchten te laten wachten. 'Dan kunnen mensen uit de rij toch nog mee.' Zaterdag zijn zeker 55 vluchten expres vertraagd.
KLM zegt zijn hart vast te houden voor de zomer. Eerder liet KLM al weten zich zorgen te maken om de groeiende drukte op Schiphol. 'De hele infrastructuur is er niet op berekend.' Het aantal vluchtbewegingen in 2020 is overigens begrensd op 500.000 per jaar. KLM: 'Daar gaan we in dit tempo dus snel naartoe.' Schiphol heeft al gezegd zich daaraan te houden.
Ook bij Europese vluchten 3 uur van tevoren aanwezig
In de tussentijd adviseert Schiphol de reiziger om goed te luisteren naar het advies van de luchtvaartmaatschappij over hoelang van tevoren je aanwezig moet zijn. Zo waarschuwt KLM haar passagiers er drie uur tevoren te zijn, ook voor Europese vluchten.
Bron: ANP