Robijn vermindert inhoud van wasmiddelflessen

17092021flessen.jpg

'Wat mooi is moet mooi blijven.' Dat is het motto van Robijn. Toch geldt dat blijkbaar niet voor de hoeveelheid wasmiddel in de flacons. Een oplettende consument meldt namelijk dat er nu 665 ml wasmiddel in 'Robijn Klein & Krachtig' zit in plaats van 700 ml.

'Het product is echter niet goedkoper geworden. Ze hebben een nieuwe verpakking, maar dat is geen reden om minder wasmiddel te krijgen voor je geld', aldus de koper.

Reactie Unilever

'Waarom is de hoeveelheid opeens veranderd?' De consument stelde deze vraag aan levensmiddelenconcern Unilever en kreeg de volgende reactie: 'Ik begrijp dat je niet tevreden bent over de prijs van ons vernieuwde wasmiddel en het verminderd aantal wasbeurten. Wij geven als fabrikant een adviesprijs. De productprijs mag hoger of lager zijn dan de adviesprijs, de keuze is aan de winkelier. Zij doen dit strategisch en kijken daarbij altijd welke producten goed lopen en hoe ze zich onderscheiden van hun concurrenten.'

Ook laat het concern weten dat zij voor de keuze stonden om de adviesprijs van de fles te verhogen of de inhoud per fles naar beneden bij te stellen. 'Gezien de verwachte aanstaande economische recessie is gekozen voor het laatste, vandaar dat het aantal wasbeurten verminderd is om ervoor te zorgen dat het verbeterde wasmiddel betaalbaar blijft voor de consument.'

00 170920 robijn oude en nieuwe fles.jpeg
De oude fles van 700 ml (links) en de nieuwe fles van 665 ml (rechts)
00 17092021 achterkant van de flessen.jpeg
De achterkant van de flessen

Om het extra verwarrend te maken: op de oude fles staat inderdaad dat het product (destijds) was 'vernieuwd', maar de rechter fles - met minder inhoud - is de nieuwe fles. 

In het verleden

Maar daarmee is de kous niet af. Unilever heeft de inhoud in het verleden namelijk al verminderd, meldt een andere consument. Zie hier de oude flessen:

00 18092021 Robijn 735.jpeg
Toen zat er nog 735 ml in de flessen

Gerecycled plastic

Ook Radar vroeg om een reactie: 'Het klopt inderdaad dat de fles van Robijn Klein & Krachtig is veranderd. De nieuwe flessen zijn speciaal ontworpen zodat ze makkelijker schenken en minder snel knoeien. Maar bovenal zijn ze ook duurzamer: ze bevatten namelijk 70 procent gerecycled plastic.'

Fleur van Bruggen, corporate affairs director Unilever Benelux, meldt verder dat het beter is dan het gebruik van 'nieuw' plastic. 'Doordat de nieuwe Robijn- en Omo-wasmiddelflessen gemaakt zijn van gerecycled plastic, wordt op jaarbasis in totaal 980.000 kilo aan 'virgin' plastic bespaard. Daarmee hergebruiken de wasmiddelflessen 88 miljoen waterflesjes van 500ml.' Dit geldt dus zowel voor Robijn als Omo Klein & Krachtig, maar de inhoud/formulering van het product is niet veranderd, benadrukt Unilever.

Forumreacties

44
  • Door Radar

Het beertje van Robijn is ons vergeten te melden dat er minder wasmiddel in 'Robijn Klein & Krachtig' zit: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/robijn-vermindert-inhoud-van-wasmiddelflessen/ Begin dit jaar meldde Radar ook al dat Parodontax de samenstelling van het product heeft veranderd: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/onvrede-over-vernieuwde-tandpasta-van-parodontax-een-heel-ander-product/ Ken jij producten waarbij dit is gebeurd of andere marketingtrucs zijn uitgehaald? We horen het graag!

  • Door Lowieze

Ik denk dat iedereen wel zo’n ervaring heeft. De mini Brosjes zijn wel erg mini geworden. Fleuril heeft een paar jaar geleden de inhoud van zijn wasmiddel verminderd, de prijs bleef hetzelfde. Plakken ontbijtkoek zijn dunner geworden, chocoladerepen ook dunner dan voorheen. Edit: artikel van de Consumentenbond van 2 jaar geleden https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/gidsen/consumentengids/2019/nummer-6---juni/201906p38-prijspeiling-nieuwe-verpakkingen-p.pdf

  • Door Bob Schurkjens

Na Toblerone-gate zullen marketeers wel voorzichtiger zijn geworden.